За відповідне рішення проголосували 258 депутатів
Народні депутати підтримали у другому читанні та в цілому президентський законопроект № 2541 "Про правовий режим воєнного стану". За відповідне рішення проголосували 258 депутатів з 226 мінімально необхідних.
Як заявив на засіданні Ради заступник голови фракції "Народний фронт", голова комітету Верховної Ради з питань національної безпеки і оборони Сергій Пашинський, до другого читання в цей законопроект було внесено 88 поправок, з яких 32 враховані повністю та 7 - редакційно.
"Хочу зараз відзначити кілька контраверсійних норм, таких як введення військового положення передбачає вилучення всієї вогнепальної зброї. Всі фракції консенсусом прийняли рішення, що ця норма повинна бути вилучена з цього закону", - заявив Пашинський.
Також, за його словами, врегульовано питання функціонування військових адміністрацій та інших органів державної влади, безперервності роботи Верховної Ради, Кабінету міністрів і Президента.
Цей закон спрямований на законодавче врегулювання правового режиму воєнного стану з урахуванням обставин, що виникли у зв'язку з зовнішньою агресією і проведенням антитерористичної операції на сході України.
Згідно з пояснювальною запискою до законопроекту, ним передбачається збільшити перелік та деталізувати зміст заходів воєнного стану, запровадити гарантії діяльності Президента України, Верховної Ради України, більш чітко врегулювати порядок введення та скасування правового режиму воєнного стану, унормувати порядок діяльності та повноваження військового командування, органів державної влади в умовах дії воєнного стану, військових адміністрацій - тимчасових державних органів, що створюються Президентом України на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, громадського порядку та безпеки, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян.За законопроектом в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати заходи правового режиму воєнного стану, але виключно в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану.
Заходами правового режиму воєнного стану за законопроектом, зокрема є:
1) встановлення посиленої охорони важливих об'єктів національної економіки та об'єктів, які забезпечують життєдіяльність населення, і введення особливого режиму їх роботи (перелік об'єктів національної економіки та об'єктів, які забезпечують життєдіяльність населення, що підлягають посиленій охороні в умовах воєнного стану, затверджується Кабінетом Міністрів України);
2) запровадження трудової повинності для працездатних осіб (причому за працівниками, залученими до виконання суспільно корисних робіт, на час виконання таких робіт зберігається попереднє місце роботи (посада); порядок залучення працездатних осіб в умовах воєнного стану до суспільно корисних робіт та питання їх соціального захисту з урахуванням вимог закону визначаються Кабінетом Міністрів України);
3) примусове відчуження майна, що перебуває у приватній або комунальній власності, вилучення майна державних підприємств, державних господарських об'єднань для потреб держави в умовах правового режиму воєнного стану в установленому законом порядку;
4) заборона проведення мирних зборів, мітингів, походів і демонстрацій, інших масових заходів;
5) порушення в порядку, визначеному Конституцією та законами України, питання про заборону діяльності політичних партій, громадських об'єднань, якщо вона спрямована на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров'я населення;
6) регулювання роботи підприємств телекомунікацій, поліграфічних підприємств, видавництв, телерадіоорганізацій, телерадіоцентрів, театрально-видовищних закладів та інших підприємств, установ, організацій і закладів культури та засобів масової інформації, а також використання місцевих радіостанцій, телевізійних центрів та друкарень для військових потреб і проведення роз'яснювальної роботи серед військ і населення; заборона роботи приймально-передавальних радіостанцій особистого і колективного користування та передачу інформації через комп'ютерні мережі;
7) встановлення особливого режиму у сфері виробництва та реалізації лікарських засобів, які мають у своєму складі наркотичні засоби, психотропні речовини та прекурсори, інші сильнодіючі речовини, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України;
8) проведення евакуації населення, якщо виникає загроза його життю або здоров'ю, а також матеріальних і культурних цінностей, якщо виникає загроза їх пошкодження або знищення, згідно з переліком, що затверджується Кабінетом Міністрів України;
9) усунення з посад керівників будь-яких підприємств, установ і організацій за неналежне виконання ними своїх обов'язків, призначати виконуючих обов'язки керівників зазначених підприємств, установ і організацій;
10) вжиття додаткових заходів щодо посилення захисту державної таємниці;
11) інтернування (примусове оселення) громадян іноземної держави, яка загрожує нападом чи здійснює агресію проти України.
При цьому у місцевостях, де ведуться бойові дії, запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану покладається безпосередньо на військове командування та військові адміністрації (у разі їх утворення).
"Передбачається, що запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану провадиться відповідно до затвердженого Кабінетом міністрів України типового плану запровадження та забезпечення заходів правового режиму воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях", - йдеться у пояснювальній записці.
Згідно з пояснювальною запискою до законопроекту, його прийняття сприятиме:
- підвищенню ефективності керівництва Президентом України в умовах воєнного стану Збройними силами України, іншими військовими формуваннями та правоохоронними органами, а також запровадженню та здійсненню військовими адміністраціями заходів правового режиму воєнного стану;
- ефективній координації Кабінетом міністрів України діяльності органів виконавчої влади щодо всебічного забезпечення запровадження в Україні або в окремих її місцевостях воєнного стану, переведення економіки та фінансової системи на функціонування в умовах цього стану;
- створенню умов для нормалізації ситуації та забезпечення безперервності реалізації публічної влади на території, де введено воєнний стан, та, як наслідок, для надання послуг населенню відповідних адміністративно-територіальних одиниць, зупиненню розвитку кризових тенденцій у господарському секторі та суспільно-політичній ситуації.
У Верховній Раді законопроект "Про правовий режим воєнного стану" представив голова парламентського комітету з питань національної безпеки і оборони Сергій Пашинський ("Народний фронт").
Нагадаємо, Верховна Рада підтримала цей законопроект у першому читанні 9 квітня 2015 р.