В оновленому проекті закону передбачена суттєва зміна юридичного статусу органів прокуратури
Верховна Рада України в першому читанні підтримала зміни до Конституції України в частині правосуддя. Відповідний законопроект №3524 попередньо схвалили 244 нардепи, передає кореспондент РБК-Україна.
Так, згідно з документом, за парламентом залишається право висловлювати недовіру генеральному прокурору.
Також запропоновано виключити з Конституції України розділ VII "Прокуратура" в повному обсязі, а наведені у відповідності з міжнародними та європейськими стандартами положення, що визначають юридичний статус органів прокуратури, включити до розділу VIII "Правосуддя".
Зокрема, з переліку функцій прокуратури вилучено ряд не властивих (за європейськими стандартами) їй функцій, таких як: нагляд за дотриманням прав і свобод людини і громадянина; нагляд за додержанням законів з цих питань органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами (так званий "загальний нагляд"); нагляд за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян.
Як наслідок запропонованих змін, органи прокуратури отримають широкі процесуальні можливості для набагато більш якісного виконання властивих прокуратурі функцій - підтримання публічного обвинувачення в суді; процесуального керівництва досудовим розслідуванням; рішення відповідно до закону інших питань під час кримінального провадження; нагляду за негласними і іншими слідчими і розшуковими діями органів правопорядку.
Президентським законопроектом пропонується встановити, що суддя КС може бути звільнений тільки за рішенням КС не менш як двома третинами від її конституційного складу.
Пропонується передбачити, що суддя КС не може бути притягнутий до відповідальності за голосування у зв'язку з прийняттям судом рішень та надання їм висновків, за винятком вчинення злочину або дисциплінарного проступку.
Варто підкреслити, що без згоди Конституційного Суду суддя КС не може бути затриманий чи заарештований, за винятком затримання судді під час або відразу ж після вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину.
Крім того, пропонується позбавити парламент права давати згоду на арешт суддів. Так, згідно з документом, на арешт судді потрібна згода Вищої ради правосуддя - саме в цей орган глава держави пропонує перетворити Вищу раду юстиції.
Так, згідно з документом, без згоди Вищої ради правосуддя суддя не може бути затриманий або триматися під вартою або арештом до винесення обвинувального вироку судом, за винятком затримання судді під час або відразу ж після вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину.
Крім того, законопроектом передбачається позбавити президента права створювати суди. Так, законопроектом передбачена передача нардепам повноважень по створенню, ліквідації та реорганізації судів.
Разом з тим передбачено, що до впровадження нового адміністративно-територіального устрою відповідно до змін до Конституції щодо децентралізації влади, але не більше ніж до 31 грудня 2017 року, створення, реорганізацію та ліквідацію судів здійснює Президент.
Нагадаємо, Конституційний суд України визнав відповідним нормам ст. 157 і 158 Конституції України доопрацьований проект закону "Про внесення змін до Конституції України (в частині правосуддя)".