Народні депутати підтримали у другому читанні законопроект № 4116а "Про внесення змін у деякі закони України щодо реформування системи управління Єдиною газотранспортною системою України".
Народні депутати підтримали у другому читанні законопроект № 4116а "Про внесення змін у деякі закони України щодо реформування системи управління Єдиною газотранспортною системою України". За відповідне рішення проголосували 228 нардепів.
Нагадаємо, 31 липня 2014 р. народні депутати України на позачерговому засіданні відправили на повторне друге читання проект закону №4116а про внесення змін у деякі закони України щодо реформування системи управління Єдиною газотранспортною системою України.
Згідно з прийнятим законом, іноземні компанії, які будуть претендувати на покупку частки української ГТС, зобов'язані оприлюднити всіх своїх кінцевих власників. Такі зміни були внесені перед голосуванням у другому читанні зазначений законопроект на прохання фракцій "Свободи" та "Батьківщини".
"Свобода" наполягала на тому, щоб іноземні компанії, які будуть претендувати на частку в ГТС, затверджувала Рада.
"Фракція "Свобода" наполягала на тому, щоб остаточне рішення про затвердження інвесторів приймалося Верховною Радою України. Чинна Конституція України не дає розширеного тлумачення можливостей парламенту приймати таке рішення, але вважаю, що це правильне політичне рішення. Уряди змінюються, президенти змінюються і для балансу влади в такому складному питанні необхідний додатковий контроль з боку Верховної Ради України", - сказав прем'єр-міністр України Арсеній Яценюк, представляючи цей законопроект у сесійній залі парламенту.
"Батьківщина" вимагала зобов'язати іноземні компанії, які будуть претендувати на частку в ГТС, показувати всю свою структуру стосовно власників.
Як заявив Яценюк, представляючи цей законопроект у сесійній залі парламенту, уряд на прохання народних депутатів вніс у фінальну редакцію документу дві суттєві поправки.
"Перший пункт: при проведенні конкурсу компанія, яка є резидентом США або ЄС, зобов'язана розкрити всю інформацію щодо своєї структури власності та показати всіх бенефіціаріїв, які є власниками цієї компанії. Це повинно бути істотна умова. Друге: в тому випадку, якщо компанія, яка виграла конкурс, приймає рішення про зміну своєї структури власності, то таке рішення може прийматися виключно у разі, якщо на це дає згоду українська сторона. Мотивація для уряду зрозуміла. Може статися так, що виграє компанія, яка є резидентом ЄС, а через певний період часу зміниться структура власності і під лейбою ЄС може бути власність, наприклад, країни-агресора", - заявив Яценюк.
В пояснювальній записці до законопроекту зазначається, що прийняття цього документа дозволить здійснити реформування НАК "Нафтогаз України" і підвищити економічну ефективність нафтогазової галузі України, яка буде відповідати вимогам законодавства ЄС у зв'язку з приєднанням України до договору про заснування Енергетичного співтовариства та сприяти посиленню енергетичної незалежності України.
Так, Кабмін пропонує внести зміни до статті 44 закону "Про нафту і газ", передавши функції оперативно-технологічного управління українською ГТС від державного підприємства оператору Єдиної газотранспортної системи України, який визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику в нафтогазовому комплексі.
Також, законопроект вносить доповнення до пункту 14 частини першої першій статті 1 закону України "Про засади функціонування ринку природного газу", у якому зазначається, що функції оператора ГТС України можуть бути закріплені за суб'єктом господарювання, засновником та власником якого може виступати виключно держава або держава (володіння не менше 51% корпоративних прав) та юридична особа (юридичні особи), що належить та контролюється резидентами країн Європейського союзу, США або Європейського Енергетичного співтовариства і є оператором системи транспортування газу або членом Європейської мережі операторів системи транспортування газу, сертифікованим відповідним чином.
У другому читанні законопроект голосувався у редакції комітету ВР з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки. За результатами розгляду, комітет запропонував зазначити у пункті 4 розділу I підпункт 1 та підпункт 2 законопроекту, що: "Умови конкурсного відбору зазначеної вище юридичної особи (юридичних осіб) та остаточне рішення щодо її участі у суб'єкті господарювання, на якого покладено функції оператора Єдиної газотранспортної системи України, приймаються Верховною Радою України".
Крім того, проект закону передбачає, що згідно з рішенням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у нафтогазовому комплексі, функції оператора підземного сховища газу можуть бути відокремлені та покладені на окреме підприємство - оператора підземного сховища газу.
Законопроект пропонує доповнити закон України "Про засади функціонування ринку природного газу" пунктом 14-1, який визначає оператором підземних сховищ газу газозберігаюче підприємство, на яке покладено функції зі зберігання природного газу з метою забезпечення безперебійної та безаварійної експлуатації підземних сховищ газу.
"Засновниками та власниками суб'єкта господарювання, що створюється для виконання функцій оператора підземних сховищ газу може виступати виключно держава самостійно або держава (не менше 51 % корпоративних прав) та підприємство, що належить та контролюється резидентами країн Європейського союзу, США або Європейського Енергетичного співтовариства", - йдеться у законопроекті.