Народні депутати України підтримали у першому читанні урядовий законопроект № 5114 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення кінцевих вигодоодержувачів юридичних осіб та публічних діячів" (доопрацьований).
Народні депутати України підтримали у першому читанні урядовий законопроект № 5114 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення кінцевих вигодоодержувачів юридичних осіб та публічних діячів" (доопрацьований). За відповідне рішення проголосували 247 нардепів при мінімально необхідних 226 депутатів.
Також нардепи підтримали пропозицію спікера Верховної Ради України Олександра Турчинова про підготовку цього законопроекту до другого читання за скороченою процедурою, щоб 14 жовтня парламентарі могли ухвалили документ в цілому.
Як зазначається у пояснювальній записці до документу, метою даного законопроекту є встановлення механізму розв'язання проблеми виявлення фізичної особи - кінцевого вигодоодержувача юридичних осіб, а також вільного доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Зокрема, законопроект пропонує доповнити Господарський кодекс України статтею 64-1, згідно з якою "підприємства, крім державних та комунальних підприємств, зобов'язані встановлювати свого кінцевого вигодоодержувача, регулярно оновлювати і зберігати інформацію про нього та надавати її державному реєстратору, у випадках та в обсязі, передбачених законом".
Також законопроект пропонує доповнити Кримінальний кодекс України новою статтею 209-2, згідно з якою "неподання керівником юридичної особи або особою, уповноваженою діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), державному реєстратору інформації про кінцевого вигодоодержувача (вигодоодержувачів) юридичної особи, передбаченої законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", або подання ними державному реєстратору завідомо неправдивої інформації про кінцевого вигодоодержувача (вигодоодержувачів) юридичної особи - карається штрафом від 1 тис. до 2 тис. неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (17 тис. - 34 тис. грн) або громадськими роботами на строк від 160 до 240 годин".
Крім того, проект закону пропонує вилучити зі статті 1 закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" терміни "контроль юридичної особи" та "контроль фізичної особи". Натомість вводиться поняття кінцевий "вигодоодержувач юридичної особи" та значно розширюється поняття "публічні діячі".
Зокрема, "кінцевий вигодоодержувач юридичної особи - фізична особа, яка незалежно від формального володіння має можливість здійснювати вирішальний вплив на управління або господарську діяльність юридичної особи безпосередньо або через інших осіб, що здійснюється, зокрема, шляхом реалізації права володіння або користування всіма активами чи їх значною часткою, права вирішального впливу на формування складу, результати голосування, а також вчинення правочинів, які надають можливість визначати умови господарської діяльності, давати обов'язкові до виконання вказівки або виконувати функції органу управління, або яка має можливість здійснювати вплив шляхом прямого або опосередкованого (через іншу фізичну чи юридичну особу) володіння однією особою самостійно або спільно з пов'язаними фізичними та/або юридичними особами часткою в юридичній особі у розмірі 25% чи більше статутного капіталу або прав голосу в юридичній особі. При цьому фізичною особою - кінцевим вигодоодержувачем юридичної особи не може бути особа, яка має формальне право на 25% чи більше статутного капіталу або прав голосу в юридичній особі, але є агентом, номінальним утримувачем (номінальним власником) або є тільки посередником щодо такого права".
Крім того, даний законопроект пропонує внести зміни до статті 28 закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", згідно з якими інформація про зареєстровані права та їх обтяження, що міститься у Державному реєстрі прав, є відкритою та загальнодоступною.
Нагадаємо, згідно з діючим законодавством, інформація з Держреєстру прав про державну реєстрацію прав та їх обтяжень надається органом державної реєстрації прав, нотаріусом у формі витягу, інформаційної довідки та виписки.
Згідно з законопроектом, для фізичних та юридичних осіб інформація з Держреєстру прав надається виключно за об'єктом нерухомого майна в електронній формі через офіційний веб-сайт центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації прав, чи в паперовій формі шляхом подання заяви особисто або пересилання поштового відправлення органам державної реєстрації прав та нотаріусам у порядку, визначеному Кабінетом міністрів України.
"Інформація про зареєстровані права та їх обтяження, отримана в електронній чи паперовій формі за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав, є офіційною та використовується відповідно до законодавства", - йдеться у законопроекті.
Нагадаємо, 6 жовтня 2014 р. прем'єр-міністр України Арсеній Яценюк на засіданні Кабінету міністрів України закликав нардепів ухвалити 7 жовтня на позачерговому засіданні Ради пакет антикорупційних законопроектів, один з яких № 5114.