У компанії "БРСМ-Нафта" крім згорілої нафтобази під Васильковим (Київська обл.), є ще сховища в Переяславі-Хмельницькому (Київська обл., 90 км від Києва), Козятині (Вінницька обл.). Про це повідомив директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн.
"В цілому робота бази в Переяславі також викликає серйозні побоювання, оскільки, я переконаний, і офіційне розслідування вказує на те, що першопричиною трагедії під Васильковим стало кустарне виробництво бензину. А це підтверджується тим, що на цю нафтобазу приходив дуже широкий перелік компонентів для виробництва палива: стабільний бензин, газовий конденсат, октанопідвищуючі присадки, різні багатофункціональні присадки. Це офіційні дані, які зафіксовані "Укрзалізницею". Саме при змішуванні цих компонентів і стався вибух на нафтобазі у Василькові", - зазначив він.
За словами Куюна, подібний перелік компонентів, за даними "Укрзалізниці", надходить і в Переяслав. "Відповідно, на цій нафтобазі відбувається аналогічний процес. Її, на мій погляд, треба в терміновому порядку перевіряти на предмет дотримання технологічного процесу і правил пожежної безпеки. Як показала ситуація у Василькові, на згорілій нафтобазі повністю ігнорувалися подібні вимоги. Відповідно, є серйозні побоювання, що в Переяславі картина не краща", - прокоментував він.
Директор "Консалтингової групи А-95" додав, що на даний момент з'ясувалося, що нафтобаза у Василькові працювала без дозвільної документації і всупереч припису щодо усунення 64 недоліків, які виявили контролюючі служби в травні цього року. Отже, вважає Куюн, нафтобазу в Переяславі необхідно відвідати з перевіркою і прикрити, щоб уникнути повторення трагедії.
На думку експертів, зупинка роботи мережі АЗС компанії БРСМ не вплине на ринок. Ринок свого часу пережив зупинку роботи мереж АЗС групи "Приват", які займали 25% загальнонаціонального ринку нафтопродуктів, а в деяких регіонах - до 50%.
Аналітики відзначають, що БРСМ - гравець в кілька разів дрібніший, в національному масштабі займає приблизно 3% ринку. Тому серйозних наслідків не відбудеться, вважають експерти.
"Компаній на ринку Україні, які виробляли контрафактне низькоякісне паливо з таким цинізмом, більше немає. Про це було відомо давно - ми особисто про це інформували і раніше. Але громадськість заговорила про це тільки після трагедії. Наша компанія давно відстежує паливні компоненти, і ми досить давно застерігали про те, що відбувається на нафтобазах БРСМ. Ми, звичайно, не могли припустити, що це призведе до таких трагічних наслідків", - говорить Куюн.
На думку експерта, БРСМ працювала завдяки заступництву у вищих силових структурах країни. Зокрема, у Генпрокуратурі. "Про це теж було давно відомо на ринку, але це було з розряду чуток, які важко було довести. Але те, що вони виробляли контрафакт, - підтверджено документами і статистикою фіскальної служби, митниці та "Укрзалізниці", які фіксували транспортування октанопідвищуючих присадок російського виробництва у великих обсягах. Тобто, це не вигадки і домисли - це факти. А спливли на поверхню ці факти тільки зараз - зверніть увагу на скандал СБУ з Генпрокуратурою. Без покровителів у верхах цей бізнес просто б не працював", - зазначає Куюн.
Завдяки виробництву контрафакту, за словами Куюна, компанія успішно демпінгувала і ухилялася від сплати податків. "8-9 гривень з 20 на літрі бензину - це безпосередньо податки. Коли ти справляєш контрафакт - ти їх не платиш. За нашими розрахунками, за 2014 р. і 4 місяці 2015 р. БРСМ випустила близько 100 тис. тонн контрафактної продукції, а це 700 млн грн. Це великі гроші, особливо в період кризи. Цих грошей вистачало, щоб віддавати частину прибутку "покровителям" за свій захист", - говорить Куюн.