Незважаючи на економічні проблеми в країні, українці продовжують активно їздити на відпочинок за кордон. Найбільш популярними місцями для наших громадян залишаються Туреччина та Єгипет. Але відкриття безвіза з країнами Євросоюзу різко збільшило турпотік з України в країни ЄС. Детальніше – в матеріалі РБК-Україна.
У минулому літньому сезоні Туреччина залишилася лідером серед закордонних курортів, які відвідали українські туристи, розповів РБК-Україна виконавчий директор "Української асоціації туристичних агентств" Павло Григораш. І це при тому, що відпочинок у цій країні подорожчав на 10-15%, пояснив співрозмовник. На подорожчанні турів позначилося відновлення турпотоку з Росії.
"У той же час друге місце за собою зберіг Єгипет, куди цього року істотно наростили кількість рейсів туроператори. Крім того, збільшенню попиту на відпочинок в Єгипті сприяло зниження цін на тури в цю країну приблизно на 3-5%", - пояснив Григораш.
Менеджер відділу маркетингу туроператора Dream Travel Артур Любич пояснює популярність Туреччини і Єгипту серед українських туристів кількома причинами. "Це ті країни, куди вигідно за ціною летіти відразу сім'ями. Ці курорти або знаходяться близько від України як у Туреччині, або мають шикарне море як Єгипет. Крім того, перевагою цих країн є наявність концепції відпочинку all inclusive, яка дозволяє не піклуватися питаннями харчування, - говорить він. - Я навіть більше скажу. Є туристи, які можуть собі дозволити полетіти, наприклад, у Грецію, але кажуть: "А навіщо? Ми за ці гроші два рази за літо злітаємо у Туреччину або Єгипет".
За словами Павла Григораша, у минулому літньому сезоні на третє місце за популярністю у туристів вийшов Туніс. "Але картина у середині сезону різко змінилось в зв'язку з конфліктом між лідируючому на цьому напрямку туроператором "Оазис" і авіакомпанією "Браво", яка припинила виконувати рейси для цієї туркомпанії в Туніс через суперечки про оплату рейсів, - розповідає він. – Крім того, добре продавалися тури по європейських напрямках - Кіпр, Італія, Іспанія і Греція. До них можна також віднести Болгарію. Але ця країна асоціюється з бюджетним відпочинком, тому основний потік клієнтів вибирає туди автобусні тури".
За словами президента "Української асоціації туристичних агентств" Антона Рудича, у минулому літньому сезоні попит на тури в Європу збільшився на 49%. "По-перше, ринок виїзного туризму активно зростає по всім напрямкам. Правда, дещо менше, ніж у Європу - тільки на 20-30%. По-друге, запровадження безвізового режиму, природно, полегшило і здешевило поїздки по Європі", - розповідає він.
У минулому літньому сезоні Туреччину і Єгипет відвідало приблизно півтора мільйона українських туристів, оцінює Павло Григораш. "В цілому за сезон з'їздили на відпочинок за кордон приблизно два мільйони українців. Це приблизно на 15% більше, ніж минулого літа", - уточнив він.
Незважаючи на збільшення турпотоку, українські туристи все ще стикаються з безліччю проблем, які мали місце і раніше, відзначає директор туристичного агентства "Делюкс Вояж" Максим Дереза. Серед іншого, за його словами, проблема в некомпетентних турагентах, через яких придбані тури не відповідають очікуванням туристів. Крім того, ще однією проблемою залишаються польоти рейсами авіакомпаній, які затримують або переносять рейси, а також надають низький рівень сервісу.
До списку туристичних неприємностей Дереза також додає відсутність замовленого трансферу з аеропорту в готель і назад, непоселення в заброньований готель – оverbooking, погану організацію екскурсій, зміну готелем концепції своєї роботи, яка була задекларована на початку сезону.
Ще одна проблема - банкрутство турагентів або туроператорів, через що у зв'язку з недосконалим законодавством туристи втрачають гроші за оплачений відпочинок.
"Всі ці проблеми є завжди. Але в 2018 році істотно посилилися проблеми з затримками і переносами рейсів, я б так сказав, неякісними авіакомпаніями, а також складності з непоселення в готелі. Це пов'язано з поганою роботою деяких туроператорів та відсутністю контролю з боку держави на ринку авіаперевезень", - пояснив Максим Дереза.
При всіх цих проблемах, на думку Павла Григораша, літній туристичний сезон в 2018 році в цілому пройшов успішно. "Проблеми затримки і скасування рейсів, які відзначалися в ході сезону, виникали через підвищений попит на чартерні авіаперевезення з боку туроператорів - банально не вистачило бортів для виконання всіх заявлених програм. Нагадаю, що, за офіційною статистикою Державної авіаційної служби, обсяг авіаперевезення в першому півріччі збільшився на 26%", - говорить він.
У структурі попиту, за словами Григораша, через зростання вартості турів і брак рейсів незначно зменшилася частка Туреччини. Але, разом з тим, зросла частка продажів турів у Єгипет і європейські країни. "Найбільше попит на європейські напрямки зріс з боку туристів, які купують автобусні тури або подорожують самостійно", - уточнив співрозмовник.
Опитані РБК-Україна представники турбізнесу обережні в прогнозах щодо наступного літнього туристичного сезону. Артур Любич припускає, що кардинальних змін в уподобаннях українських туристів при виборі відпочинку за кордоном не буде.
"Кожен рік всі очікують, що гривня девальвує, ціни зростуть і ніхто нікуди не полетить. Але в підсумку всі летять, а багато хто по кілька разів. Тому я не очікую серйозних пертурбацій в 2019 році, - зазначає він. – Головне, щоб туроператори по масових напрямках не підводили туристів, а рейси вилетали вчасно".
Директор турагентства Tabu Tour Максим Циркель також вважає, що якихось сенсацій або нових досі незвіданих напрямків для українців в наступному сезоні не варто очікувати. "Прогнозую невелике зростання потоку туристів при збереженні цін на тури приблизно на нинішньому рівні. Хоча все це може змінитися в один момент у разі різкого стрибка валюти", - говорить він.
В 2019 році туроператори не ризикнуть відкрити велику кількість чартерів з регіонів, додає Циркель. "У цьому році оператори ризикували з деякими напрямками, особливо з регіонів. Але попит не виправдався, - зазначає він. - Думаю, що в наступному році цю помилку не повторять, а будуть більш грамотно продумувати чартерну програму і карту маршрутів. Принаймні, хочеться на це сподіватися".
Екс-начальник аналітичного відділу "Мережі агенцій горящих путівок" Євген Мандзюк вважає, що в літньому сезоні 2019 року посилиться конкуренція за українського туриста між основними країнами, яким надають перевагу мандрівники.
"Деякі українські авіакомпанії планують розпочати прямі регулярні рейси в турецький Ізмір, Бурсу, Даламан, Бодрум. Це повинно збільшити продажі турів, - розповідає він. - У той же час Міністерство туризму Єгипту має намір провести сертифікацію готелів, щоб присвоїти їм реальні чотири або п'ять зірок. Не секрет, що деякі єгипетські готелі самостійно присвоїли собі зайві зірочки, щоб підвищити середній чек, а це дуже негативно позначалося на враження клієнтів від відпочинку".
Крім того, на думку Максима Дерези, у літньому сезоні 2019 року турпотік з України може зрости в країни, в які раніше українцям потрібні були візи, зокрема, в країни ЄС. "Обсяг турпотоку з цих напрямів був явно занижений через наявність необхідності проходження візових процедур. Думаю, ми побачимо збільшення турпотоку в такі країни як Іспанія, Греція, Італія", - очікує він.
Євген Мандзюк вважає, що продажі турів в Іспанію і Грецію будуть збільшуватися, хоча і не такими швидкими темпами, як того хотілося б туроператорам. "Безумовно, приріст продажів буде сповільнювати триваючий спад курсу гривні до євро. Крім того, клієнти відзначають зростання вартості відпочинку в цих країнах - ресторани, екскурсії та інші послуги подорожчали через великий наплив російських туристів. Плюс заворушення в Іспанії проти масового туризму не покращують привабливість країни. Але, з іншого боку, вихід на український ринок нових туроператорів, зокрема, "Компаса", має привести до розширення асортименту турів в країни Європи, зокрема, в Італію, на яку робить одну з своїх ставок ця туркомпанія", - вважає Мандзюк.
Крім того, у літньому сезоні 2019 року співрозмовник очікує збереження інтересу в українських туристів до таких країн як Албанія та Грузія. "Продажі турів в Албанію продовжують впевнено зростати, оскільки туристи, які об'їздили сусідні Чорногорію і Хорватію і закохалися в Балкани, тепер підкорюють Албанію, - пояснює Мандзюк. - Грузія продовжує підкорювати серця українських туристів своєю гостинністю. Останнім часом помітно збільшилася кількість пропозицій турів від деяких українських туроператорів".
Максим Циркель вважає, що зараз непросто прогнозувати настрій туристичного ринку на наступний літній сезон. "На даний момент починається сезон туристичних виставок. Після їх проведення стане зрозуміло, які країни готові залучати українського туриста цікавими пропозиціями, - говорить він. - Хороший потенціал для зростання в Албанії та Чорногорії. Але він безпосередньо залежатиме від цінника, який виставить приймаюча сторона і готелі. Як відомо, вирішальним фактором серед українських туристів завжди є ціна. До прикладу, в минулому сезоні значно подорожчала Греція. Якщо ця тенденція продовжиться, багато туристів віддадуть перевагу новим для себе напрямкам".