Профільний комітет рекомендує ВР прийняти за основу законопроект про впорядкування обігу нафтопродуктів
Комітет з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності рекомендує Верховній Раді України (ВР) прийняти за основу проект закону про впорядкування обігу нафтопродуктів, повідомляє прес-служба парламенту.
Законопроектом (№ 7484 від 17.12.2010 р.), внесеним народним депутатом від фракції НУ-НС М.Полянчичем, пропонується встановити правові засади регулювання проведення обов'язкового маркування нафтопродуктів, взаємні права, обов'язки та відповідальність продавців нафтопродуктів та уповноважених державних контролюючих органів у цій сфері.
Автор обґрунтував необхідність прийняття законопроекту відсутністю в Україні розвинутого і гармонізованого законодавства у сфері обігу та якості нафтопродуктів є одним з визначальних факторів, що стримують залучення інвестицій в нафтопереробну галузь, без яких підвищення конкурентоспроможності української економіки є дуже проблематичним, а відсутність дієвих державних механізмів контролю над ринком нафтопродуктів, провокує збільшення діяльності злочинних угруповань по здійсненню незаконних виробництв та незаконному ввезенню підакцизних нафтопродуктів з метою ухилення від сплати податків.
На засіданні зазначалося, що за даними експертів, частка контрабандного та фальсифікованого моторного палива в загальному обсязі автомобільних бензинів та дизельного палива, що реалізується на території України, складає від 20% до 30%. Народний депутат вважає, що це становить загрозу національній економіці та щорічно призводить до істотних втрат державного бюджету. За його словами, встановлені в Податковому кодексі ставки акцизного податку на автомобільні бензини на рівні 182 євро за 1000 кг та річний обсяг реалізації автомобільних бензинів на рівні 4 мільйонів тонн, втрати державного бюджету від недонадходження акцизного податку тільки від цієї позиції підакцизних товарів щорічно складатиме понад 1,6 мільярдів гривень. Таку ж суму недоотримає державний бюджет у зв'язку з несплатою податку на додану вартість. Загалом, втрати державного бюджету від несплати податків з тіньового сегменту ринку моторних палив складатимуть понад 3 мільярди гривень на рік.
Народний депутат на обґрунтування своєї пропозиції послався на міжнародний досвід розв'язання аналогічної проблеми в розвинутих європейських країнах. За його словами, для запобігання продажу фальсифікованих нафтопродуктів (з котрих не сплачено встановлені законодавством податки), в країнах Європейського Союзу з 1996 р. на законодавчому рівні (Директива Ради 95/60/ЄС "Про фіскальне маркування газойлю та гасу") введено обов'язкове маркування нафтопродуктів спеціально розробленою хімічною речовиною - євромаркером, що додається під наглядом фіскальних органів перед відпуском нафтопродуктів. Також держави-члени ЄС вживають необхідних заходів для запобігання неналежного використання маркованих нафтопродуктів. Використання ж не за призначенням маркованих бензинів розглядається як правопорушення, за яке встановлено відповідальність.
Поряд із застосуванням податкових маркерів держави-члени ЄС можуть додавати до нафтопродуктів додатковий національний маркер або колір, що дозволяє ідентифікувати країну походження цього продукту.
"Наявність маркера у нафтопродуктах не впливає та не змінює їх споживчі та якісні характеристики, що дає підстави для його всебічного застосування. Як показав багаторічний досвід їх застосування, прийнятий механізм дав можливість фіскальним органам забезпечити цілісний контроль за обігом нафтопродуктів та уникнути в майбутньому ухилянь від сплати податків", - зазначив народний депутат.
Зверталася увага й на те, що аналогічний механізм маркування нафтопродуктів запроваджено не тільки у країнах ЄС, а ще у 72 країнах світу. Серед них - Велика Британія, Сенегал, Філіппіни, Індія, Кенія, Танзанія, Кот-Д'іВуар тощо. За його словами, проблеми України зі зростанням частки нелегального ринку тотожні з проблемами, що мали зазначені країни.
Члени комітету, проаналізувавши законопроект, визнали законодавчу пропозицію щодо запровадження обов'язкового маркування нафтопродуктів обґрунтованою та актуальною. На їхню думку, її реалізація сприятиме підвищенню дієвості контролю за обігом нафтопродуктів, збільшенню надходжень до державного бюджету України.