За підсумками 2012 р. продажі нових автомобілів в Україні вперше за останні три роки знизився на 1,38%, до 217,5 тис. шт. Про це йдеться в звіті інформаційно-аналітичної групи AUTO-Consulting, пише "Комерсант-Україна". Трійка лідерів ринку залишилася незмінною. На першому місці Hyundai, що продала більше 20,6 тис. автомобілів, на другому - ЗАЗ (17,4 тис.), на третьому - ВАЗ (17,3 тис.).
Падіння ринку обумовлено насамперед скороченням продажів бюджетних моделей. У минулому році впали продажі таких популярних моделей, як ЗАЗ Lanos (на 50,5%), Daewoo Matiz (на 39,8%), Nexia (на 34%). Винятком стали Geely CK, що збільшила продажі більш ніж на 71%, і ЗАЗ Sens - вони залишаються в числі найбільш дешевих моделей на ринку. Гендиректор AUTO-Consulting Олег Омельницький говорить, що основне зниження відбулося по застарілим моделям, а ті, які були запущені в продаж протягом року, навпаки, показують гарний ріст. "Наприклад, рестайлінг моделі ЗАЗ Lanos не проводився з 1998 року, і їй досить складно конкурувати з тією ж Geelу CK", - говорить експерт.
Прес-секретар корпорації "Богдан" Сергій Красуля вважає, що падіння ринку відбулося через погіршення загальної економічної ситуації в країні: "У людей просто не було грошей на покупку автомобіля". Згідно з даними Держстату, за підсумками 11 місяців 2012 р. в промисловості відбувся спад на 1,5%, причому падіння спостерігалося в останні кілька місяців. Крім того, якщо в початку 2012 р. прогнозувалося зростання ВВП на 2,4% за підсумками року, то в листопаді міжнародне рейтингове агентство Fitch Ratings знизило прогноз до 0,5%.
На думку Омельницького, не сприяло відновленню ринку та банківське кредитування. "Якщо в середині 2012 р. частка кредитування в покупці автомобілів становила 25%, то до III кварталу вона знизилася до 17%", - говорить Красуля. Як показує практика, саме бюджетні автомобілі найбільше беруть в кредит, тому підвищення банківських ставок істотно вплинуло на цей сегмент, говорить директор департаменту маркетингу і реклами концерну "Ніко" Ярослав Вовк.
Економіст ІК Dragon Capital Олена Бєлан зазначає, що банківські ставки для населення були найвищими з 2009 р. "Це викликано низькою ліквідністю гривні, яка зазнавала девальваційний тиск через активне придбання валюти населенням", - говорить експерт.
Передумов до зростання ринку в нинішньому році немає, а його падіння продовжиться як мінімум до початку II кварталу, говорить Омельницький. Красуля очікує, що ринок може зрости за підсумками року максимум на 1%.
"Можливо, ми переглянемо цей прогноз, але багато чого буде залежати від економічної ситуації в країні та доступності банківських кредитів", - говорить він. Втім, за прогнозами Вовка, ринок може зрости за підсумками року на 5-7%, до 230 тис. автомобілів. "Парк автомобілів зазвичай проходить масове оновлення кожні 5-6 років", - говорить він.
Читайте також: Утилізаційних збір на авто в Україні: "Укравтопром" спростовує твердження імпортерів про зниження продажів іномарок