Ухвалення проекту розпорядження Держфінпослуг «Про затвердження Порядку реєстрації договорів перестраховки» в редакції, яка запропонова комісією, і узгодженого Держкомпідприємництва, може створити юридичний прецедент. Мова про це йде в офіційному листі Ліги страхових організацій України (ЛСОУ), направленому в Міністерство юстиції України.
Ліга підкреслює, що проект розпорядження передбачає реєстрацію договорів перестраховки, укладених в 2010 р. «При цьому згідно ст. 12 закону України «Про страхування» на момент укладнення і оплати такі договори перестраховки реєстрації не підлягали. А закон зворотної сили не має», - аргументує ЛСОУ.
Крім того, договори перестраховки вже контролюються самим регулятором і Держфінмоніторингом. Норма, яка це передбачає, міститься в законі України «Про запобігання і протидію легалізації (відмиванню) доходів, отриманих злочинним шляхом, або фінансування тероризму». Згідно даного нормативного документа, обов'язковому фінмоніторингу вже підлягають фінансові операції, якщо сума, на яку вони проводяться, рівна або перевищує 150 тис. грн, зокрема, це стосується отримання (оплата) страхового платежу.
ЛСОУ відзначає, що підставою для затвердження даного регуляторного акту є можливість контролювати діяльність за укладеними договорами перестраховки з метою відстежування схемних операцій. При цьому вже сьогодні комісія володіє всіма необхідними важелями контролю по договорах перестраховки, у тому числі і із страховиками-нерезидентами.
Крім того, підкреслюють в ЛСОУ, розпорядженням Дердфінпослуг затверджений порядок складання звітних даних страховиків, який містить окремий розділ «Пояснення щодо операцій перестраховки». До того ж, до повноважень комісії відноситься і проведення тематичних перевірок.
Ліга підкреслює, що процедура реєстрації договорів перестраховки викликає негативні відгуки з боку учасників ринку. Більш того, ухвалення даного проекту приведе до збільшення регуляторного тиску на страховиків шляхом ускладнення процедури державного регулювання страхування, а також зростанню пов'язаних з цим фінансових і інших витрат страховиків.
ЛСОУ відзначає, що однією з цілей ухвалення положення про реєстрацію договорів перестраховки, на думку Держфінпослуг, є захист прав споживачів страхових послуг шляхом встановлення додаткових вимог до страховиків. Проте саме перестраховка - основа стабільної роботи вітчизняних страхових компаній і виконання ними взятих на себе зобов'язань перед клієнтами шляхом передачі частки своїх ризиків іншому страховикові (перестрахувальникові). ЛСОУ нагадує, що зобов'язання по договорах страхування у будь-якому випадку несе безпосередньо страховик. Збільшивши фінансове навантаження і витрати страховика через запропонований механізм реєстрації договорів перестраховки, комісія тим самим безпосередньо збільшить вартість страхових послуг.
В цілому ж, заявляє ЛСОУ, конкретних вимог саме до договорів перестраховки (а не сторін договору) ні чинне законодавство, ні даний проект не містить. Як результат - неоднозначне обгрунтування вимог до договорів перестраховки не на користь страховиків, безпідставні відмови в реєстрації договорів і, знову-таки, збільшення регуляторного тиску на страховиків.