Прибутковість роздрібної торгівлі нафтопродуктами в 2021 році знизилася
Прибутковість продажів бензину і дизельного палива на українських автозаправних станціях в 2021 році знизилася. Це обумовлено стабілізацією зовнішнього ринку і відсутністю ризиків, характерних для 2020 року у зв'язку з пандемією COVID-19.
Про це повідомляє РБК-Україна з посиланням на дані консалтингової групи "А-95" за підсумками спеціального дослідження.
Зокрема, експерти виділили чотири ключові групи гравців роздрібного ринку:
- преміальні мережі (ОККО, WOG, Shell, Socar і ряд інших загальною чисельністю 885 станцій, 12% від кількості в країні);
- медіум-сегмент (AMIK, Glusco, UPG, KLO і інші, всього близько 950 АЗС, 12%);
- консолідована мережа групи "Приват" (1 500 АЗС, 20%);
- дискаунтери (Мotto, "БРСМ", "Авантаж", Sun Oil та інше загальною чисельністю 3 626 станцій, 47%).
Оцінка прибутковості була проведена виходячи з вартості великих оптових партій нафтопродуктів, цін роздрібної реалізації і дисконтної політики кожної групи гравців, витрат на утримання АЗС, прийнятих за 1,5 грн/л (без ПДВ).
Розрахункова маржинальність АЗС України в 2020-2021 рр., Коп. / Л (без ПДВ)
(Таблиця)
"Ми не віримо в збитковість торгівлі таким популярним продуктом як бензин, на який припадає 30% реалізації. Даний феномен, коли половина ринку нібито торгує в збиток, ми пояснюємо торгівлею фальсифікованим бензином в комплексі з масовими схемами по безкасовим операціям з готівкою, які охоплюють всі марки палив, що реалізуються на АЗС", - відзначає директор Консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.
Найбільше зниження маржинальності сталося по бензину: від 1,3 грн/л у мереж медіум-сегмента до 2,1 грн/л в мережі групи "Приват". При цьому мережі-дискаунтери показують розрахункову збитковість протягом 12 місяців - з липня 2020 року.
Самим маржинальним продуктом в паливному рітейлі залишається дизельне паливо, продажі якого також значно втратили рентабельність у 2021 році.
Єдиною позицією, яка зберегла минулорічний показник маржинальності і навіть змогла трохи його поліпшити, став зріджений газ.
"Всупереч прогнозам скептиків, історичні цінові максимуми і звуження спреда з бензином не привели до провалу споживання автогазу і дозволили рітейлерам частково перекрити втрати від зниження рентабельності бензину", - підкреслили в "А-95".
Експерти також оцінили вплив держрегулювання на прибутковість роздрібної торгівлі, яке було введено 14 травня 2021 року. Для цього було проведено порівняння маржинальності з січня по квітень і з травня по липень 2021 року.
"По бензину і дизпаливу а в основному постраждали представники двох нижніх цінових сегментів - дискаунтери і група "Приват", яким для збереження продажів припало дистанціюватися від преміум-сегмента, на який переважно було направлено держрегулювання", - відзначили в "А-95".
Зниження прибутковості АЗС в 2021 році експерти вважають ознакою нормалізації на ринку в цілому і поверненням до нормативних значень після "ковідного" 2020 року, переповненого ціновими перепадами і побоюваннями з приводу наслідків пандемії.
"Зниження дисконтів, а з ними і торгових націнок призвело до загострення конкуренції і оголило проблеми ринку. Зростаючі обсяги видобутку сировини для міні-НПЗ, імпорт безакцизних октанопідвищуючих розчинників, відхід від торгівлі заводським паливом і, як наслідок, збільшення кількості скарг споживачів на якість палива - це ті ознаки і сигнали, які вимагають підвищеної уваги влади", - резюмує Сергій Куюн.
Як повідомлялося, міністерство економіки переглянуло граничні ціни на бензин відповідно до формули "Роттердам+", дозволивши всім АЗС підвищити ціни на А-95 на 41 коп./л.