Прибуток авіакомпаній в 2011 році скоротиться порівняно з рівнем 2010 року більш ніж в чотири рази, до 4 млрд долл. Міжнародна асоціація повітряного транспорту (IATA) знизила свій прогноз щодо перспектив світового авіапрому вдвічі, повідомляє РБК daily. Головну загрозу для бізнесу авіаперевізників представляють зростаючі ціни на нафту, заворушення на Близькому Сході і наслідки землетрусу в Японії.
Ще в березні IATA, що об'єднує 230 авіакомпаній, чекала, що вони завершать 2011 рік з загальним прибутком в 8,6 млрд долл. Це і так було б більш ніж дворазовим зниженням у порівнянні з показником 2010 року (18 млрд долл.). Однак асоціація повідомила, що максимум, на що можуть розраховувати авіаперевозчкі в поточному році, це 4 млрд долл. прибутку при виторзі 598 млрд. Це означає, що рентабельність їхнього бізнесу складе всього 0,7%. Для порівняння, у минулому році цей показник дорівнював 3,2%.
Тим не менш джерелом основного головного болю для гендиректорів авіакомпаній залишаються нафтові котирування. Свій березневий прогноз асоціація робила, виходячи з середньорічної ціни на нафту 98 долл./барр. Тепер же цей показник збільшено на 15%, до 110 долл./барр. "Вони прийняли більш реалістичний погляд на нафту. Це основна причина перегляду прогнозу", - сказав РБК daily аналітик Davy Стівен Ферлонг. З урахуванням того, що авіакомпанії змогли забезпечити половину своїх потреб в паливі керосином, захеджовані за цінами 2010 року, загальний паливний рахунок галузі збільшиться на 10 млрд долл., до 176 млрд долл.
Щоб якось компенсувати негативний вплив на бізнес від подорожчання нафти, авіаперевізники змушені збільшувати паливні збори. А це неминуче позначиться на попиті на їхні послуги. Так, якщо в березні IATA прогнозувала зростання попиту на пасажироперевезення за підсумками року на 5,6%, то тепер урізала очікування до 4,4% зростання. У випадку з вантажними перевезеннями попит очікується на рівні 5,5% проти 6,1% раніше. "Авіакомпанії підвищують ціни на квитки, намагаючись відіграти подорожчання нафти, але на ділі це виявляється важко", - зазначив Ферлонг.
Проте в IATA не виключають, що нинішній рік може стати для авіаперевізників і зовсім збитковим. З прибутковістю в 0,7% не залишається запасу міцності проти нових потрясінь. Таким потрясінням можуть стати подальше зростання нафтових котирувань, уповільнення темпів зростання світової економіки і торгівлі, або якийсь форс-мажор на зразок виверження вулкана, або епідемія інфекційного захворювання, вважає Ферлонг.