Представники бізнесу чекають від МЕРТ лобіювання інтересів експортерів
Український бізнес чекає від Міністерства економічного розвитку і торгівлі (МЕРТ) рішучої і послідовної позиції щодо захисту вітчизняних експортерів на зовнішніх ринках. Про це в четвер, 28 травня, заявили учасники круглого столу "Зовнішньоторговельний потенціал України: виклики глобального світу, можливості експортерів, завдання уряду".
"Якщо взяти, приміром, ЄС, то це величезний ринок в 500 млн осіб. Це колосальний ринок для імпорту. Є вільна торгівля. Ми знаходимося поруч. Робоча сила у нас дешева (на жаль). Тобто економічно ми можемо конкурувати", - зазначив учасник заходу, президент асоціації "Укршкірпром" Олександр Бородиня.
Представники галузевих асоціацій відзначили, що інвестиційна привабливість країни залишається низькою. Серед причин ситуації, що склалася, учасники назвали - довгі роки пасивного споглядання і відсутності активних дій держави по створенню позитивного іміджу країни.
"Немає поступу України як виробника. Тому нам не довіряють. Нам не потрібна підтримка держави, нам не потрібні гроші. Нам потрібні нові ринки, на яких ми готові конкурувати. Але ми не відчуваємо економічної та організаційної підтримки", - підкреслив Бородиня.
Таку позицію підтримала голова асоціації "Укртютюн" Валентина Хоменко. Вона зазначила, що крім просування вітчизняного бізнесу на зовнішніх майданчиках влада повинна займатися і захистом його інтересів.
І самі підприємства готові допомогти державі. "Ми моніторимо ситуацію, і якщо бачимо потенційні загрози - звертаємося до Мінекономіки з аргументацією нашої позиції. Описуємо ці загрози, просимо вжити заходів. У тих випадках, коли відомство погоджувалося з нашою аргументацією, воно проводило переговори в рамках СОТ - наприклад, із Грузією, Вірменією", - розповіла голова асоціації "Укртютюн".
Експерти зійшлися в думці, що Україна має стояти на захисті не тільки існуючих експортерів. Для вибудовування довгострокової стратегії необхідно захищати і інтереси галузей, які в перспективі можуть стати постачальниками вітчизняної продукції на зовнішні ринки. В тому числі і з використанням інструментарію СОТ.
Юрист-міжнародник, партнер юридичної фірми "Aequo" Олександр Мамуня в якості прикладу навів торговий спір США і ЄС щодо регулювання поставок на ринки Старого Світу бананів. Притому, що американці в той час дану продукцію не експортували. Але вимоги були переглянуті - США захистили експортний потенціал і домоглися справедливих правил. Експерт акцентував увагу на необхідності створення інститутів ефективного лобіювання і в Україні. "Використання інструментів СОТ є індикатором готовності держави бути партнером бізнесу", - сказав Мамуня.
За підсумками засідання круглого столу експерти підкреслили, що бізнес чекає від чиновників реальних дій по захисту своїх прав на зовнішніх ринках. Послідовна і передбачувана політика в цьому питанні може стати запорукою подальшого економічного розвитку країни.