Як і уряд Азарова, уряд Яценюка вибрав собі в якості жертви пенсіонерів-селян, аграріїв, а також інвесторів, які колись повірили в перспективність аграрного сектора. Про це у статті "Уряд вирішує проблеми наповнення бюджету за рахунок АПК" пише головний аналітик Української аграрної асоціації Мар'ян Заблоцький, аналізуючи можливі наслідки скасування пільг зі сплати ПДВ для сільгоспвиробників, яке ініціює глава Міністерства фінансів Олександр Шлапак.
"Пільга, яка закінчить свою дію в 2017 році, довела свою ефективність. Така пропозиція свого часу зацікавила іноземних інвесторів: тільки після кризи 2008-2009 рр. вони вклали в український АПК понад 5 млрд дол. Всі компанії вкладали кошти, виходячи з чітких розрахунків, які базувалися на припущеннях існування податкових пільг до 31 грудня 2017 року. На цьому будувалися розрахунки інвестицій та доходів", - відзначає Заблоцький.
Пропонуючи забрати пільги, уряд фактично веде себе як рекетири 90-х, пише аналітик: спочатку приваблює інвесторів, потім змінює правила гри. За останні 10 років частка АПК в експорті товарів з України зросла з 11% до 27%.
Заблоцький вважає, що скасування пільг призведе до більших втрат бюджету, ніж до зростання його доходів. Крім того, скасування податкової пільги призведе до зупинки більшості сільськогосподарських підприємств, які зараз перебувають на межі рентабельності.
"Скасовуючи пільгу по сплаті ПДВ, уряд зменшить доходи сільгоспвиробників, і, відповідно, їх витрати. Знизиться орендна плата за землю, а це - доходи 7 млн найбідніших українців", - підкреслив Заблоцький.
На думку аналітика, з боку Мінфіну несправедливо шукати додаткові кошти для бюджету у приватних агропромислових підприємств, поки уряд самостійно займається збитковим бізнесом в АПК через сотні державних підприємств. За підрахунками Української аграрної асоціації середня рентабельність найбільш прибуткових державних аграрних підприємств становить лише 3%, при цьому вартість запозичень на внутрішньому ринку для уряду в кілька разів вища.
Загалом, вважає експерт, у разі ефективного використання або приватизації державного майна у сфері АПК, уряд може забезпечити додаткове фінансування бюджету на суму, еквівалентну податковим пільгам для галузі.
Зокрема, продаж активів неефективних державних підприємств, підпорядкованих Міністерству аграрної політики України, а також ліквідація таких неефективних установ як "Аграрний фонд", "Украгролізинг" та ін., може принести державному бюджету мінімум 10 млрд грн. Передача земель НААН в оренду за ринковими цінами принесе ще близько 1 млрд грн. Україна може також генерувати не менше 2 млрд грн додаткових доходів, якщо держава оптимізує процедури оренди сільськогосподарських земель державної власності. Крім цього, проаналізувавши видатки державного бюджету на АПК в 2014 році, аграрії надали Мінфіну пропозиції його скорочення, принаймні, на 2,7 млрд грн.