На думку експерта, в Україні склалася адекватна ціна на транзит по українському аміакопроводу
В Україні в цілому склалася адекватна ціна на транзит по українському аміакопроводу, а її підвищення може нашкодити українській економіці, окремим її сегментами і самому стратегічного об'єкту (аміакопроводу Тольяті-Одеса, - ред.). Таку думку в коментарі Hubs висловив керівник проекту "Інфоіндустрія", експерт Дмитро Гордейчук, оцінюючи тенденції на ринку міндобрив і розмови про необхідність підвищення ставки транзиту аміакопроводом.
"Діючий тариф в принципі адекватний, але можливо завищена рента на користування аміакопроводом... Що стосується транспортних витрат, то треба розуміти наступне: чим більше аміаку прокачується, тим вигідніше аміакопровід експлуатувати. Ймовірно, зараз не так багато його прокачується...", - зазначив він.
Таким чином, можливе підвищення тарифу – це спроба компенсувати недостатні обсяги прокачування аміаку і покласти експлуатацію трубопроводу на плечі російського виробника, єдиного де-факто споживача послуг українського трубопроводу.
"Інше питання – практично всі великі російські виробники, в тому числі "Тольяттіазот" (єдиний на сьогодні клієнт аміакопроводу, - ред.), мають величезний парк від 400 до 1500 власних аміачних вагонів. Це дозволяє їм возити аміак в будь-яку точку, куди їм треба. Тому у нас дуже мало можливостей диктувати умови російським виробникам аміаку", - пояснив він.
Крім того, у "Тольяттіазот" вже сьогодні є проект з будівництва обхідної гілки аміакопроводу по території РФ.
"Якщо ж у нас є труднощі з обсягами і кон'юнктурою, то напевно потрібно трохи посунутися в ренті і залишити цей актив (аміакопровід, - ред.), щоб він жив", - підкреслив експерт.
"Знову ж таки, ми знаємо, що аміакопровід простоював. Наприклад, як раз у грудні він стояв не вчасно. І це все лягає збитками на ОПЗ, який в принципі живе з перевалки аміаку, зараз виробляє карбамід. Для того, щоб економіка працювала, краще домовлятися, створювати умови. І це було б дуже правильно", - уточнив він.
З іншого боку, на думку експерта, негативно позначається і світова кон'юнктура цін на азотні добрива й аміак.
"Загалом вона (кон'юнктура, - ред.) дуже нехороша. Її погіршення ми прогнозували ще два роки тому. У травні вартість аміаку серйозно впала: зараз він подешевшав з близько 300 доларів на початку року до 200 доларів, тобто втратив близько 100 доларів", — розповів експерт.
Наголошується, що згідно з законом про держбюджет на 2017 рік, доходи від ренти за транзит аміаку в 2017 році повинні були скласти близько 1,13 млрд грн. Україна втратила близько 100 млн грн з цієї суми через блокування прокачування аміаку в січні цього року.
Раніше повідомлялося, що схожа картина на світовому ринку спостерігається і по інших азотних добривах, а підприємства-виробники змушені фактично працювати в збиток.