ua en ru

Споживання мазуту в Україні за 10 місяців місяців скоротилося на 44,8% - до 151,6 тис. т, - Міненерговугля

Згідно з опублікованою вчора статистикою Міністерства енергетики та вугільної промисловості, споживання мазуту в Україні за підсумками десяти місяців скоротилося на 44,8% - до 151,6 тис. т, пише "Комерсант. Україна", посилаючись на дані опубліковані в Міненерговугля.

При цьому використання інших видів нафтопродуктів хоч і впало, але не настільки різко. Так, споживання бензину знизилося на 5,8% - до 3,3 млн т, а дизпалива на 2,7% - до 4,8 млн т. Фактично мазут, спожитий в країні, був зроблений на українських нафтопереробних підприємствах. За даними Міненерго, випуск мазуту в Україні за підсумками десяти місяців склав 435,1 тис. т.

Це відбулося за рахунок переходу частини ТЕЦ і ТЕС на вугілля, а також більш теплої погоди, зазначають у відомстві. Продаж мазуту значно впливає на економіку НПЗ, і без вирішення проблеми з його збутом або подальшою переробкою збільшити завантаження заводів навряд чи вдасться, відзначають експерти.

Як розповіли в прес-службі ВАТ "Галичина" (Дрогобицький НПЗ), скорочення попиту на мазут ставить під сумнів плани НПЗ по нарощуванню обсягів переробки.

"Якщо мазут нікуди буде продати, то економічного сенсу переробляти нафту просто не буде", - відзначили на підприємстві. При переробці однієї тонни нафти мазут становить до 35% одержуваної продукції. Якщо ці обсяги не реалізують або продадуть дешево, то нафтопереробні підприємства будуть працювати у збиток.

При цьому поставляти мазут на експорт сьогодні також важко. Генеральний директор консалтингової компанії "А95" Сергій Куюн відзначає, що зовнішні ринки не дозволяють експортувати весь вироблений заводами продукт за прийнятною ціною. "Російські та білоруські заводи на зовнішніх ринках продають мазут за ціною 550-580 дол. за тонну, тобто дешевше, ніж коштує сира нафта. Якщо ми будемо продавати за такою ціною, заводи будуть працювати з від'ємною рентабельністю",- пояснює експерт Інституту енергетичних стратегій Юрій Корольчук.

Віце-президент з переробки та нафтохімії компанії "Роснефть" Ігор Павлов раніше повідомляв про плани по запуску Лисичанського НПЗ навесні 2014 року. За його словами, зараз на заводі проходить плановий капітальний ремонт, в якому задіяно близько 800 осіб. А голова Міненерговугля Едуард Ставицький заявив, що веде переговори з нафтовидобувними компаніями про збільшення поставок сировини на Кременчуцький НПЗ в наступному році на 3 млн т.

Нагадаємо, раніше Міністерство доходів і зборів оприлюднило дані, згідно з якими скорочення імпорту палива за підсумками дев'яти місяців склало 19,4%. Це відбулося на тлі падіння нафтопереробки на третину. Учасники ринку пояснювали скорочення споживання спадом в економіці та масовим переходом на паливо з високим вмістом спирту. На зниження офіційного імпорту також вплинуло масове виробництво необлікованих нафтопродуктів нелегальними міні-НПЗ.

Офіційно в Міненерговугля статистику не коментують. Однак, як розповіло джерело у відомстві, зниження споживання мазуту пов'язано з двома основними факторами - аномально теплою осінню і переходом ТЕЦ і ТЕС на вугілля в цілях економії дорогого природного газу. Так, у жовтні ТЕС і ТЕЦ збільшили споживання вугілля на 11,7% (на 363 тис. т) в порівнянні з жовтнем минулого року - до 3,4 млн т. "Започаткована програма відмови від дорогих видів палива, таких як газ і мазут, дає свої плоди", - повідомило джерело в Міненерговугля.

Куюн відзначає, що виходом для нафтопереробних заводів може стати збільшення глибини переробки. У цьому випадку мазут може бути повторно перероблений і з нього отримані світлі нафтопродукти, на які є попит на ринку.