ua en ru

Мито на імпортні нафтопродукти вдарить по економіці України, - експерти

Мито на імпортні нафтопродукти вдарить по економіці України, - експерти Ілюстративне фото (Statoil.com)

Експерти переконані, що це рішення не вирішить проблеми українських нафтопереробних підприємств

Введення мита на імпорт дизельного палива та скраплений газ російського виробництва викличе зростання цін, послабить конкуренцію на ринку і не вирішить проблем українських нафтопереробних підприємств. Про це заявили експерти "Консалтингової групи А-95" за підсумками вивчення скарги українських виробників нафтопродуктів в особі ПАТ "Укртатнафта", ПАТ "Укрнафта"та АТ "Укргазвидобування" в міжвідомчу комісію з міжнародної торгівлі (МКМТ), передає РБК-Україна з посиланням на прес-реліз компанії.

Так, у своїй скарзі виробники просять провести антисубсидіарне розслідування і ввести мита на російське дизельне паливо та скраплений газ у розмірі 8,46% з підвищенням протягом п'яти років до 25,4%.

У свою чергу, експерти "А-95" відзначають, що основним аргументом виробників є демпінг з боку російських експортерів, що не відповідає дійсності. Імпортні нафтопродукти, включаючи російські, продаються в Україну з преміями до світових котирувань. Так, на 2020 рік українські компанії уклали контракти на російське дизельне паливо з премією до європейських котирувань до $35/т, на скраплений газ - до $22/т. Це викликано тим, що Україна залишається імпортозалежною країною: в 2019 році імпорт дизпалива склав 88% в національному балансі, скрапленого газу - 78,5%.

"З урахуванням високої імпортозалежності в Україні вибудувана єдино правильна система постачання нафтопродуктами: ринок максимально відкрито, забезпечена підвищена конкуренція між зовнішніми і внутрішніми постачальниками і це гарантує оптимальну ціну. Запропоноване введення мит зруйнує цю конструкцію, призведе до зростання цін і підвищить ризики збоїв у забезпеченні паливом", - вважає директор "А-95" Сергій Куюн.

На думку експертів, найбільш критичні наслідки мит відчує ринок дизельного палива, на яке припадає 70% у кошику моторних палив. Експерти навіть прогнозують, що в разі запровадження запропонованої мита 8,46% імпорт з Росії повністю припиниться, що призведе до збільшення тиску на інші джерела поставок, в першу чергу на Білорусь, частка якої виросте з нинішніх 35% до 60% ринку.

При цьому можливості українських виробників обмежені дворазовим збільшенням переробки, що в кращому випадку дозволить збільшити ринковий вага з 12% до 25%.

Введення мит на російський зріджений газ аж до 25% від вартості не матиме для ринку ніяких наслідків, крім пропорційного зростання. Система поставок залишиться колишньою через відсутність альтернативи російському імпорту.

За оцінками "А-95", тільки на першому етапі введення мит зростання цін на дизпаливо складе мінімум 1,1 грн/л, скраплений газ - 0,55 грн/л, що в національному масштабі буде означати збільшення витрат споживачів на 11 млрд грн на рік.

"Вплив мита на зростання цін було продемонстровано в 2019 році, коли спецмито на трубопровідні поставки російського дизпалива викликала подорожчання контрактів на 2020 рік на імпортне і українське ДП на $10/т", - додають експерта.

Основний удар доведеться по агропромисловому комплексу, який буде змушений збільшити витрати на паливо слідом за різким зростанням цін на мінеральні добрива, що було викликане введенням в 2018 році загороджувальних мит на російські добрива.

"Для підвищення ефективності власникам підприємств - групі "Приват" і НАК "Нафтогаз України" - необхідно активніше інвестувати в збільшення глибини переробки. Паралельно уряду і нафтопереробникам потрібно знайти більш гнучкі методи підтримки галузі без додаткового навантаження на ослаблену українську економіку", - резюмували експерти "А-95".

Як писало РбК-Україна, ціни на нафту марки Brent виросли більш ніж на 3% до 55,65 за барель, у той час як на WTI - на 2,7% до 50,95 за барель після повідомлення про знайдений ефективний засіб лікування людей, заражених коронавірусом.