Україна не володіє вдалими прикладами передачі держпортів в приватні руки. Про це заявив координатор руху "Ні корупції на транспорті" Олександр Захаров.
"Наприклад, контейнерний термінал, який з помпою був приватизований в Іллічівському порту - тепер там тривають судові процеси з можливими гігантськими втратами держави з боку інвестора. Інвестор готує претензію на кілька сотень мільйонів доларів за те, що його позбавили права працювати на контейнерному терміналі на причалах порту. В Одеському порту - провалений контейнерний термінал, плюс дуже велике падіння обсягів вантажопотоку. І "мантра" про те, що давайте ми продамо порти і це дасть нам більше роботи - вона не працює", - зазначив експерт.
Він також нагадав ситуацію з Дніпробузьким портом, який держава віддала приватному власнику багато років тому, не передбачивши механізму компенсації орендної плати.
"Днепробугській порт 15 років тому Чечетов і Кирпа віддали Дерипасці. І замість 300 тис. дол. орендної плати, яку держава повинна отримувати від цього порту, сьогодні отримує 300 тис. грн в місяць. У минулому році, наскільки я знаю, пропустили перепідписання договору і він автоматично продовжений ще на 15 років і з цією ж сумою. Поки міністерство інфраструктури, наскільки я знаю, не може добитися перегляду умов. Держава від порту, який переробляє 3,5-4 млн тонн вантажів, отримує копійки. Українське законодавство, умови економічної роботи у нас поки не готові до довгих операціях. Будь-яка концесія, яка буде зафіксована в гривні, може призвести до того, що через рік, через два національна валюта в ту або іншу сторону зміниться, і треба буде починати судові процеси, треба буде завантажувати суди, тому що інвестори або концесіонери скажуть: "Ось договір, я плачу за договором, залиште мене в спокої". І він буде правий", - підкреслив Захаров.
Експерт провів паралель ситуації з Дніпробузьким портом, з підготовкою до передачі в концесію єдиного глибоководного порту України - МТП "Південний". За його словами, все буде залежати від суми, яку оцінять ДП МТП "Южний"
"Якщо назвуть ціну в мільярд доларів, може бути і є в цьому сенс, якщо скажуть - 10 млн. дол., - однозначно ні. Тому що Закон "Про концесії" передбачає 5% щорічного платежу мінус знижка за фондовіддачі і інше, інше - це, фактично, безкоштовно", - переконаний Захаров.
Експерт нагадав, що оцінку порту здійснює міжнародна компанія "Делойт і Туш", яка оцінила свої роботи за оцінку ДП МТП "Южний" всього 12 тис. грн.
"Ми оцінювали вартість оцінки: кількість обладнання, яке підлягало оцінкою - близько 20 тис. одиниць. У середньому оцінювачі беруть за кожну одиницю - до 50 грн. Мільйон гривень - це та ціна, яку потрібно було взяти за оцінку", - запевнив експерт.
На думку Захарова, держава так і не змогла чітко аргументувати необхідність передачі приватнику державного порту, який працює ефективно і щорічно приносить величезний прибуток до бюджету.
"Це підприємство, яке приносить тільки валютну виручку. Ідіть завтра до будь-якого виробника обладнання для портів, вам спокійно дадуть кредити. Європейський банк реконструкції та розвитку надає кредити для таких підприємств. Навіть зараз, навіть в цей час. Всього лише треба правильно сформувати політику цього підприємства, правильно сформувати бізнес-план розвитку, звернутися до міжнародних компаній, що виробляє устаткування і можна спокійно працювати, отримувати кредити під низький відсоток. В чому сенс цієї концесії, взагалі незрозуміло", - резюмував експерт.