Міжнародне рейтингове агентство Moody's знизило рейтинг державних облігацій України на одну сходинку - до "B3" з "B2", встановивши по ним негативний прогноз. Це пояснюється дефіцитом зовнішньої ліквідності, який збільшує ризики погіршення економічної ситуації в країні.
Втім, експерти сумніваються в компетентності рейтингових агентств, які значно підірвали довіру до себе під час фінансової кризи. Виставляючи завищені оцінки свідомо неблагонадійним установам і цінним паперам, вони частково спровокували світову рецесію. З початку фінансової кризи рейтинги і прогнози вказувалися не на підставі об'єктивних економічних показників, а винятково для збереження загального оптимістичного фону.
Практика показує, що зараз невдоволення діяльністю агентств зростає в усьому світі. Так, наприклад, прокуратура італійського міста Трані повідомила про проведення розслідування того, чи мають рейтингові компанії відношення до відходу інвесторів з ринку італійських держоблігацій за останні два роки. Вона звинуватила агентства в неналежному інформуванні про зниження суверенного рейтингу або зміну прогнозу по ньому, і звернулися до суду з проханням порушити справу проти п'яти співробітників Standard&Poor's і чотирьох представників Fitch за "ринкові зловживання". В той же час, Федеральний суд Австралії визнав агентство Standard&Poor's і банк ABN Amro винними в "введенні в оману інвесторів" щодо рейтингів низки складних фінансових інструментів і зобов'язав виплатити компенсацію в розмірі 16,6 млн дол. США. Причина судового розгляду була в тому, що в 2006 р. агентство виставило найвищий рейтинг AAA деривативів банку ABN Amro, які через два роки втратили 90% своєї вартості. А велика двадцятка на своєму засіданні взагалі прийняла рішення про необхідність зменшення впливу рейтингових агентств на інвестиційні рішення. "Влітку 2011 року Standard & Poor's вперше в історії знизило кредитний рейтинг США, чим викликало паніку на ринках. Це ж агентство в березні 2012 р. знизило рейтинг України зі "стабільного" до "негативного", але цей факт практично не мав наслідків для пересічних українців.
Однак за чинною методикою рейтинг позичальника або емітента боргових зобов'язань не може бути вище суверенного рейтингу його країни. При низькому суверенному рейтингу України (ВВ+ від S&P, від Fitch і B2 від Moody's), українські компанії потрапляють тільки в неінвестиційну категорію, яка є найнижчою частиною міжнародної шкали, - пояснює професор кафедри банківської справи, директор Інституту кредитних відносин КНЕУ Ігор Івасів. - Як наслідок, українські цінні папери мають статус "сміттєвих", а вартість ресурсів дуже висока. Врешті-решт, це викликає гальмування економічного розвитку, що виливається в скорочення реальних доходів населення".
Проблема в тому, що фактично рейтингові агентства зараз мають монопольне право на регулювання доступу всіх компаній, підприємств і держав до дешевого кредитування, оскільки чим вище рейтинг, тим більше довіра інвесторів і дешевша вартість запозичень. Зрозуміло, що можливість такого економічного впливу використовувалася не завжди в благих цілях. А в поточних умовах, коли вже зрозуміло, що фінансова криза є не тимчасовою, а перманентною, така модель себе не виправдовує.
Структура економіки серйозно змінилася, вартість ресурсів вже не дешевшає, а багато установ підірвали свою репутацію. Тому єдиним виходом для рейтингових агентств є зміна методики розрахунку індексів і оцінок. Інакше їм просто доведеться згортати бізнес, оскільки довіра до них давно підірвана.
"Регулятори і учасники ринків за останні п'ятдесят років настільки звикли до того, що інвестиційні рішення приймаються на основі оцінок, які дають всесвітньо відомі рейтингові агентства, що взяти і скасувати механічне використання цих рейтингів не вдається. Навіть така відома у світі людина як професор економіки брюссельського Вільного університету Андре Сапір вважає, що оскільки рейтингові агентства мовчали в передкризовий період, тому можна було запідозрити агентства або в некомпетентності, або в тому, що вони служать певним інтересам, заради яких вони сховали масштаб проблеми. А тепер, коли криза настала, рейтингові агентства майже щотижня повідомляють погані новини, - говорить аналітик Борис Контролевич. - Частина поганих новин, що виходять від рейтингових агентств, пов'язана з тим, що уряди не справляються достатньою мірою з кризою. Так що я думаю, що рейтингові агентства реагують на недостатню здатність урядів вирішити проблеми, пов'язані з кризою".
Тому в умовах зростаючої недовіри до всіляких рейтингів, значення зниження оцінки державних цінних паперів є невеликим. Крім того, прогноз по рейтингу може бути змінений вже в найближчому майбутньому на стабільний, - у разі успішного здійснення економічних реформ, чим зараз активно займається український уряд.
Однак ситуація з пониженням рейтингу українських паперів підігрівається критикою з боку Міжнародного валютного фонду і зарубіжних експертів. Це навмисно робиться для того, щоб драматизувати економічну ситуацію в Україні і змусити український уряд підвищити тарифи для населення, що може боляче вдарити по соціально незахищеним українцям. Втім, українські експерти відзначають, що МВФ цілеспрямовано створює умови, коли Україна виконує всі його вимоги, а їй з кожним роком висувають нові.