За попередніми результатами розслідування, витоку інформації в дослідницькій компанії GfK Ukraine не виявлено, - джерело
Міжнародне детективне агентство Kroll підготувало перші результати розслідування витоку інформації в компанії GfK Ukraine, на підставі даних якої відбувається продаж ТВ-реклами. Агентство прийшло до висновку, що компанія невинна, а витоку даних, завдяки якому стала можливою фальсифікація показників аудиторії телеканалів, не було. Про це повідомляє видання "Комерсант-Україна"з посиланням на джерела в Індустріальному телевізійному комітеті (ІТК).
29 серпня ці висновки ІТК представив керуючий директор Нью-Йоркського офісу Kroll Роберт Вітеретті. "Звіт є попередніми, тому офіційних коментарів про результати розслідування ІТК не надає", - зазначила виконавчий директор ІТК Катерина Котенко. Остаточний звіт ІТК отримає 10-15 вересня.
Керівник медіадепартаменту GfK Ukraine Ольга Росманова вчора повідомила, що не уповноважена давати будь-які коментарі. У Kroll на запит видання не відповіли.
У звіті Kroll заперечує факт витоку конфіденційної інформації з GfK Ukraine, повідомив виданню один з членів ІТК на правах анонімності. Проведення аудиту почалося після заяви директора каналу RuMusic Рудольфа Кірноса про те, що невідома приватна структура отримала базу контактів респондентів дослідження та здійснила їх підкуп. Кірнос стверджував, що корупції піддалися 5-8% респондентів, які отримували листи з інструкціями, слідуючи яким дивилися певні телеканали, штучно завищуючи їх рейтинги.
"Детективи не змогли знайти джерело витоку, а тому прийшли до висновку, що ця приватна структура знайшла респондентів самостійно, без участі GfK, і винні у всьому лише якісь зовнішні чинники", - розповів пан Кірнос. Це підтвердили і джерела в ІТК. Детективи також поставили під сумнів сам факт корупції. "У Kroll не заперечують того, що інструкції мали місце. Однак вважають, що респонденти їм не слідували, а скачки рейтингів каналів знаходяться в межах статистичної похибки", - відзначило джерело в ІТК.
Однак навіть така похибка відбилася на рейтингах невеликих каналів. Генеральний директор каналу ТВі Микола Княжицький заявив, що частка аудиторії його каналу (люди у віці 18-54 років, що проживають в містах з населенням більше 50 тис. чоловік), в травні становила 1,27%, за останні місяці впала в 1,5 -2 рази. За його словами, це пов'язано з відключенням від панелі вимірювання респондентів, запідозрених у підкупі.
На ринку існує три версії того, хто є основним замовником завищення показників. Згідно з першою, висловленої паном Кирносом, цими послугами користувалися канали, продажем реклами на яких займається український підрозділ сейлз-хауса «Відео Інтернешнл». Згідно з другою, заснованої на даних з листа-інструкції, завищувалися рейтинги передач, знятих продакшном SistersProduction (шоу "Я люблю Україну", "Операція краса" та ін.) Третя, якої дотримуються в декількох великих рекламних агентствах, заснована на тому, що рейтинги каналів групи StarLightMedia - ICTV і "Нового каналу" - завищувалися. Всі три підозрюваних компанії заперечують звинувачення. "Я не розумію, про що йде мова. Наскільки мені відомо, ні" Новий ", ні будь-який інший канал StarLightMedia ніколи не оплачував шахрайські схеми", - говорила Ірина Лисенко, яка займала посаду генерального директора "Нового каналу".
Скандал навколо GfK вже призвів до того, що в ІТК вирішили передати частину контракту з компанією іншій структурі. Настановним дослідженням, в ході якого і відбираються респонденти, буде займатися Київський міжнародний інститут соціології. Весь контракт з GfK Ukraine оцінювався в суму понад 2 млн дол на рік, частина, яку тепер буде виконувати КМІС, складає 10-15% цієї суми.
За даними одного з учасників ІТК, GfK Ukraine також планують позбавити доступу до панелі дослідження та збору інформації, залишивши за компанією лише аналітичні функції та програмне забезпечення ринку. "У цьому випадку за GfK залишиться всього 10-15% суми нинішнього контракту. Фактично це рівнозначно його втрати", - говорить джерело, знайоме з умовами контракту. "Тендер буде оголошений до кінця року, інакше телебаченню загрожує відтік рекламодавців на користь інших видів медіа", - відзначило джерело в ІТК.