Скорочення виробництва нафти в Північному морі, яке спостерігається в останні роки, а також перегляд правил поставок нафти по трубопроводу Східний Сибір-Тихий океан (ССТО) спонукали Platts внести зміни в методологію оцінки. Які це зміни розповів директор з глобальних ринків і ринкової інформації Platts Хорхе Монтепеке, пише "Комерсант".
Platts анонсувало зміна з 1 листопада методики оцінки російської нафти ССТО. "У момент появи на ринку нафти ССТО сформувалася певна практика поставок: графік відвантаження партій оголошувався приблизно за чотири-шість тижнів до фактичного відвантаження. Platts завжди прагне враховувати практику ринків, тому дана логістична практика знайшла відображення у нашій методиці оцінки. Проте пізніше "Транснафта" змінила процедуру, і графік відвантаження став оголошуватися за вісім-десять тижнів до фактичного відвантаження. Починаючи з листопада Platts почне публікувати нові оцінки, які будуть відображати згадану зміну в оголошенні графіка відвантажень. При цьому буде зберігатися і розрахунок оцінок за старою методикою. Тобто з листопада Platts буде публікувати дві оцінки нафти ССТО - за місяць і за два місяці до відвантаження по азіатському часу. І ще одна оцінка відображатиме ціну ССТО за європейським часом, так як в Азії ринки відкриваються і закінчують роботу раніше. При цьому котирування сорту ССТО розраховується як диференціал до сорту Dubai (еталонний сорт на Азіатському ринку). На сьогоднішній день нафту ССТО торгується з премією до сорту Dubai", - повідомив директор з глобальних ринків і ринкової інформації Platts.
Коментуючи нову методику оцінки нафти Brent, яку Platts також вводить з 6 січня 2012 року, Хорхе Монтепеке зазначив, що зараз оцінка котирувань нафти марки Brent проводиться для партій нафти, запланованих до відвантаження протягом наступного періоду терміном від 10 до 21 дня. Фактично це становить близько 12 днів видобутку нафти. Проте виробництво нафти в Північному морі (а для розрахунку котирування марки Brent використовується нафта, що видобувається саме в Північному морі) рік від року неухильно знижується. За останні сім років виробництво нафти в Північному морі знизилося з півтора мільйонів барелів на день до менш ніж одного мільйона барелів на день. Під нафтою Brent мається на увазі кошик з чотирьох сортів нафти: це Brent, Forties, Oseberg і Ekofisk. Саме скорочення виробництва нафти зажадало від Platts зміни методики - для збереження точності оцінки. "Крім того, при аналізі ринку ми звернули увагу на те, що нафтові компанії, торгуючи фізичними обсягами нафти, відчувають себе більш комфортно, укладаючи контракти за 25 днів до поставки. Тому ми вирішили змінити часовий діапазон оцінки з 10-21 дня до 10-25 днів, що збільшить обсяг врахованих в оцінці поставок приблизно на 30%", - сказав експерт.
"Що ж стосується самої методики формування ціни, то вона грунтується на аналізі прозорої інформації про комерційні пропозиції компаній щодо купівлі та продажу нафти. Формування ціни на Brent здійснюється за допомогою трьох інструментів: цін на фізичні обсяги датованої Brent (Dated Brent), цін на нафтові контракти (по 100 тис. барелів) на ринку Cash Brent і CFD - позабіржових форвардних "контрактів на різницю" між ціною Brent при укладанні контракту і при його виконанні. Вся ця інформація з'являється в редакційному "електронному вікні" Platts, потім аналізується, і результати цього аналізу публікуються в бюлетенях Platts", - додав Монтепеке.
Щодо методики оцінки нафти Urals директор з глобальних ринків і ринкової інформації Platts зазначив: "Ні, жодних змін методики оцінки Urals не передбачається. Що стосується Urals, то важливо розуміти, що, хоча ССТО і Urals не є такими маркерними сортами, як Brent, вони мають величезне значення для регіональних ринків. Нафта на Близькому Сході за складом близька до Urals, і країни цього регіону пильно стежать за ціною Urals, так як вона відображає ціну на високосірчисту близькосхідну нафту в Європі. На Близькому Сході виробники не публікують щомісячні звіти про ціни до тих пір, поки не проаналізують ціни на Urals. Схожа ситуація складається з нафтою ССТО в Азії. Там немає власного значного виробництва нафти, тому азіатський ринок позитивно відреагував на появу цінового орієнтиру в регіоні. Після завершення будівництва трубопроводу ССТО ціни контрактів на нафту ССТО стали сприйматися як основний індикатор на азіатському ринку".