Сьогодні немає жодних передумов для появи в Україні приватних операторів приміських пасажирських перевезень. Про це в інтерв'ю РБК- Україна заявив перший заступник начальника ГУ приміських перевезень «Укрзалізниці» Олександр Гудков.
Сьогодні немає жодних передумов для появи в Україні приватних операторів приміських пасажирських перевезень. Про це в інтерв'ю РБК- Україна заявив перший заступник начальника ГУ приміських перевезень «Укрзалізниці» Олександр Гудков.
За його словами, приміські перевезення є збитковими, тому не викликають інтересу у приватного бізнесу. «Пропозицій від комерційних структур про те, щоб, наприклад, взяти поїзд в оренду, ми поки не отримували. Приватні поїзда - це бізнес, а він має на увазі прибуток. Навряд чи комерсанти будуть за свій рахунок утримувати збитковий бізнес», - зазначив Гудков.
На його думку, незважаючи на те, що в новій редакції закону «Про залізничний транспорт» передбачена можливість комерціалізації приміських пасажирських перевезень, це питання дуже віддаленої перспективи. «Упевнений , що в найближчі п'ять років це питання попросту не виникне. Адже основні фонди приміських перевезень - це рухомий склад. Щоб його поміняти, навіть при належному фінансуванні, потрібен час: нові вагони ще необхідно провести, а потужностей наявних заводів просто не вистачить», - сказав представник УЗ.
Крім того, на його думку, потенційних інвесторів відлякує низька платоспроможність пасажирів, що користуються приміськими маршрутами. «Найнижчі тарифи у нас не тому, що ми не можемо їх узгодити або підняти. Ми не робимо цього, бо розуміємо величезну соціальну відповідальність перед нашими пасажирами. Адже УЗ забезпечує підвезення робочої сили з регіонів у великі міста: вранці на роботу, ввечері - додому. Підняти тариф до рівня собівартості - в 6-10 разів залежно від ділянки дороги і виду тяги - ми не можемо: пасажири просто не в змозі заплатити цю ціну», - сказав Олександр Гудков.
При цьому він зазначив, що «Укрзалізниця» має намір зберегти у повному обсязі приміські пасажирські перевезення. «Як державне підприємство ми несемо відповідальність перед людьми. Зауважу, в новій редакції закону записано , що абсолютно всі перевезення, в тому числі, і в приміському секторі, будуть збережені», - підкреслив Гудков.
Нагадаємо, раніше начальник Головного управління реформування та корпоративного розвитку Укрзалізниці Андрій Буковський повідомив, що нова редакція Закону про ж/д транспорті передбачає правову основу для роботи приватних операторів рухомого складу в приміських перевезеннях. Проте їх поява залежить лише від інвесторів і не пов'язане з передачею будь-яких функцій і послуг Укрзалізниці.
«Закон визначає, що Укрзалізниця буде єдиним в країні оператором інфраструктури, який експлуатує її, модернізує і розвиває. Крім того, він має низку функцій. Серед них - забезпечення перевізникам та іншим особам доступу до інфраструктури на недискримінаційній основі; управління рухом поїздів; визначення графіка руху; розробка і управління технологічним процесом; погодження будівництва нових об'єктів інфраструктури, контроль за технічним станом рухомого складу», - розповів Буковський.
При цьому координатор реформування транспортної галузі Координаційного центру реалізації економічних реформ при Президентові України Олександр Кава заявив, що створення перших приватних пасажирських компаній в приміському секторі можливе лише у довгостроковій перспективі і за умови рентабельності таких перевезень.
«У наших реаліях це перспектива не 5 і навіть не 10 найближчих років, а більш віддалена. При існуючій системі тарифів жодний інвестор не захоче заходити на цей ринок - перевезення є глибоко збитковою справою. Зараз тариф покриває близько 15% витрат залізниць на перевезення пасажирів у приміському сегменті», - зазначив експерт.
Нагадаємо, «Укрзалізниця» щорічно перевозить у поїздах приміського сполучення понад 360 млн пасажирів. Щорічні збитки залізничного транспорту від організації приміських пасажирських перевезень становлять 3,5 млрд грн.
За 10 місяців 2013 р. більше 55% всіх пасажирів пільгових категорій у приміському сполученні було перевезено за рахунок залізниць. Рівень компенсації за перевезення з боку місцевих бюджетів склав лише 44,8%. Загальна заборгованість областей перед залізницями на сьогоднішній день перевищує 153 млн грн.
Найбільшу компенсацію отримала Придніпровська залізниця - 56,2% від суми послуг по перевезенню пільговиків, при цьому заборгованість склала 22 млн грн.
Одеська залізниця отримала 55,4% компенсації, а сума заборгованості склала 8,5 млн грн, Львівська залізниця отримала 51,3% компенсації, заборгованість склала 29,2 млн грн.
Донецькій залізниці компенсували 41,3% від суми наданих послуг, при цьому залізниця недоотримала 15,1 млн грн. Південно-Західна залізниця отримала лише 36,1% компенсації за перевезення пільговиків, при цьому сума заборгованості склала 44,8 млн грн, Південної залізниці також компенсували 36,1% від суми наданих послуг, при цьому залізниця недоотримала 33,5 млн грн.