Пасажирам експресів Hyundai, постраждалим через часті поломки цих поїздів, відмовляють у компенсації збитку. Про це пише "Комерсант-Україна".
Так, вчора Солом'янський районний суд Києва відхилив позов юриста Української Гельсінської спілки з прав людини Максима Щербатюка, постраждалого через поломку швидкісного поїзда "Інтерсіті+" (експреси Hyundai Rotem) у жовтні 2012 р. Днем раніше цей же суд залишив без розгляду аналогічний позов іншого пасажира.
Максим Щербатюк подав до суду на "Укрзалізницю" і Українську залізничну швидкісну компанію (оператор десяти швидкісних поїздів в Україні). Позивач вимагав відшкодування морального збитку в розмірі 1 тис. грн, 21 грн пені та 99 грн компенсації за зміну класу поїзда. Він також вимагав забезпечити якісне обслуговування пасажирів і прибрати з сайту "Укрзалізниці" неправдиву, на його думку, інформацію про надійність і швидкість нових експресів - саме через неї він вирішив скористатися новим поїздом.
"Інформація про те, що рух швидкісних електропоїздів "Інтерсіті+" здійснюється за чітко розрахованими графіками, а погодні умови та інші чинники не чинять настільки значного впливу на дотримання графіка руху, як у випадку з іншими видами транспорту, не відповідає дійсності", - підкреслив Щербатюк.
Основним аргументом представників "Укрзалізниці" та Української залізничної швидкісної компанії на суді була неможливість позивача довести факт своєї присутності на конкретному рейсі. Представник "Укрзалізниці" Костянтин Астрюхін заявив, що без відповідних штампів і доказів позов безпідставний: "Ми заперечуємо те, що він (позивач Максим Щербатюк) був пасажиром". Прибирати інформацію з сайту в "Укрзалізниці" також не вважають за необхідне. "Це інформаційний сайт, й інформація на ньому - оціночне судження, а не реклама", - підкреслив Астрюхін.
Керуючий партнер адвокатського об'єднання "Головань і партнери" Ігор Головань зазначає, що якщо пасажир не виконав процедуру, прописану в умовах перевезення, то це дійсно може ускладнити або зробити неможливим стягнення компенсацій. Відповідно до правил перевезень письмові підтвердження запізнення поїзда видаються на станції призначення після пред'явлення проїзного документа з відповідною відміткою. Але партнер адвокатської фірми Paritet Ігор Кирилюк нагадує, що самі правила не прописуються на проїзних документах, і пасажир часто про них навіть не знає. "Пасажиру не потрібно доводити, що він був на поїзді. Досить того, що у нього є квиток на руках і кілька свідків", - додає Кирилюк.
Ігор Головань нагадує, що правилами передбачені випадки, коли переоформлення проїзних документів у разі несправності поїзда здійснюється без участі пасажирів. Крім того, в тих же правилах перевезень йдеться про те, що працівники залізниці повинні проявляти до пасажирів турботу і увагу. "А хіба прояв турботи й уваги не включає допомогу у всякого роду формальностях? І хіба не варто було б в ході слухання справи в суді з'ясувати, чому турбота про пасажирів не була проявлена і вони всі не були забезпечені після прибуття поїзда необхідними відмітками?", - запитує Головань. Експерт додає, що в Україні дуже невелика частка громадян звертаються до суду для захисту своїх споживчих прав: "У західних країнах ця частка набагато більше, так як там у разі виграшу процесу громадянам компенсується у повному обсязі вартість послуг юриста".
Нагадаємо, в січні партнер юркомпанії "Правочин" Олександр Оніщенко заявляв, що через запізнення поїздів Hyundai і незручності, завдані пасажирам під час подорожі, в "Укрзалізницю" за компенсаціями на загальну суму 47 тис. грн звернулися близько 400 осіб. Однак жодна заява не була задоволена - в "Укрзалізниці" посилалися на відсутність нормативу про порядок відшкодування. Після цього ряд пасажирів подали на адміністрацію до суду.
Читайте також: Постраждалі пасажири поїздів Hyundai підготували судовий позов проти залізничників