Відмова Польщі від будівництва газопроводу "Ямал - Європа-2" загальмує реалізацію трубопровідних проектів в обхід України. Про це "Комерсант-Україна" заявив високопоставлений чиновник в Міністерстві енергетики та вугільної промисловості України (Міненерговугілля).
Відмова Польщі від будівництва газопроводу "Ямал - Європа-2" загальмує реалізацію трубопровідних проектів в обхід України. Про це "Комерсант-Україна" заявив високопоставлений чиновник в Міністерстві енергетики та вугільної промисловості України (Міненерговугілля).
"Будівництво ще одного обхідного газопроводу South Stream обійдеться як мінімум в два рази дорожче, ніж "Ямал - Європа-2". Цей газопровід складніше будувати, терміни введення його в дію постійно переносяться. Тому білоруський газопровід був для "Газпрому" більш швидким і реальним варіантом. Однак, судячи з реакції польської сторони, цей проект канув в лету ", - зазначило джерело.
Вчора міністр держказначейства Польщі Влодзімєж Карпінський заявив, що Варшава не планує будувати газопровід "Ямал - Європа-2" з Росії через Білорусь і по території Польщі. "Польська сторона не розглядає можливість реалізації цього проекту", - заявив Карпінський, коментуючи заяви глави "Газпрому" Олексія Міллера про можливість прокладки газопроводу. Він зазначив, що кожен має право висловлюватися, але польська сторона не має наміру приймати пропозицію Росії. У "Газпромі" вчора ці заяви коментувати не стали.
Водночас, експерт Інституту енергетичних стратегій Юрій Корольчук зазначає, що проблеми російської монополії з будівництвом газопроводу в обхід України створюють можливості для домовленостей про створення тристороннього консорціуму на базі ГТС за участю Європи. "Газпром" зіткнувся з відкритою протидією Польщі й зараз буде знову вирішувати, на який напрямок поставок газу компанія буде робити ставку. Якщо Міненерговугілля і західні переговорники, та ж RWE, скористаються цим, вони цілком можуть переконати монополію створити тристоронній консорціум на базі української газотранспортної системи, як цього і хотіла Україна", - заявив Корольчук.
Навколо проекту "Ямал-Європа - 2" у Польщі виник справжній скандал, який у підсумку завершився гучними відставками. "Газпром" і компанія EuRoPol Gaz (її співвласником є PGNiG) підписали в Санкт-Петербурзі меморандум про взаєморозуміння щодо реалізації проекту "Ямал-Європа - 2" (друга гілка газопроводу Ямал - Європа) через територію Польщі у напрямку Словаччини та Угорщини потужністю не менше 15 млрд куб. м газу в рік. Через кілька годин після зробленої заяви польський прем'єр Дональд Туск оголосив про те, що йому нічого не було відомо про підготовлювану угоду.
Обурений Дональд Туск 19 квітня 2013 р. відправив у відставку міністра фінансів Миколая Будзановського за те, що міністр не зумів поінформувати главу уряду про домовленості "Газпрому" і EuRoPol Gaz. При цьому PGNiG заздалегідь знала про угоду і стверджує, що про нього був проінформований міністр економіки Януш Пехочиньський.
Президент Броніслав Коморовський заявив, що Польща не буде приймати рішення у газовій сфері, які загрожують інтересам України.
Слідом за цим була звільнена генеральний директор польської газової монополії Polskie Gornictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG) Гражина Піотровська-Олива.
Будівництво трансконтинентального газопроводу " Ямал - Європа " було розпочато у 1996 р. по Лінії подачі газу проходять по території Росії, Білорусії, Польщі та Німеччини. Європейський союз відніс експортний коридор Ямал - Європа до пріоритетних інвестиційних проектів, що реалізуються в рамках Trans-European Network (TEN, "Транс'європейські мережі"). Проектна потужність газопроводу становить 32,9 млрд куб. м в рік; загальна протяжність - понад 2 тис. км. В даний час газопровід функціонує в однонитковому варіанті.
"Газпром" активно розробляє схеми поставок газу в Європу в обхід України, оскільки його не влаштовують умови використання української газотранспортної системи (ГТС). Російський монополіст раніше заявляв, що значення української ГТС в поставках російського газу в Європу в майбутньому буде зведено до нуля. Тим не менш, "Газпром" готовий вступити в консорціум з управління ГТС України, якщо в цьому консорціумі не буде приймати участь Євросоюз, на чому наполягає Україна.