Переведення всіх держпідприємств із зони АТО на контрольовані владою території, яка зачіпає в тому числі і Донецьку залізницю, значно ускладнить будь-які взаєморозрахунки з цим підприємством, а отже може призвести до зупинки як пасажирського, так і вантажного залізничного сполучення на території Донецької області. Про це заявив голова Федерації транспорту України Орест Климпуш.
За його словами, Федерація роботодавців транспорту України підтримує дії Президента та уряду, спрямовані на впорядкування схем та порядків розрахунків з державними підприємствами, що знаходяться в зоні проведення АТО, однак при цьому вважає за необхідне застерегти уряд від прийняття не до кінця продуманих рішень, які можуть негативно відбитися на роботі підприємств регіону.
"Вважаємо за необхідне передбачити й продумати всі можливі механізми збереження роботи вантажного залізничного транспорту в зоні проведення АТО і прилеглих територіях", - підкреслив Климпуш.
Він нагадав, що в листопаді 2014 р. з донецької залізниці відправлялося 17% вантажної бази всього ж/д транспорту України (3,6 млн т).
"Найбільш значну частку в загальноукраїнському обсязі транспортування донецькій залізниці генерує в таких товарних категоріях: кокс (46%), вугілля (38%), чорні метали (37%), брухт чорних металів (18%)", - додав голова Федерації транспорту України.
Тільки третина (33%) станцій Донецької залізниці знаходиться поза окупованою територією.
Нагадаємо, керівництво "Укрзалізниці" в рамках указу Президента №875/2014 від 14 листопада 2014 р. прийняло рішення змінити порядок розрахунків за перевезення вантажів, що йдуть з Донецької та Луганської областей по донецькій залізниці. Відтепер вантажовідправникам забороняється оплачувати перевезення вантажу на станції відправлення, а необхідно оплачувати його на станції призначення. Таким чином, "Укрзалізниця" зупиняє основну частину фінансових потоків на адресу донецької залізниці. У свою чергу Донецька залізниця зупиняє відправку вагонів по всіх напрямах. Експерти не виключають, що надалі буде введений додатковий тариф з боку донецької залізниці, і вагони знову почнуть відправляти, але поки мова про це не йде.
На думку експертів, зупинка Донецької залізниці спричинить зупинку більшості промислових підприємств на Донбасі. Так, в зимових умовах Єнакіївський металургійний завод (ЄМЗ) змушений зупинити роботу Макіївської філії, що призведе до замерзання оборотних циклів охолодження прокатних станів. Відновлення виробництва триватиме до шести місяців. Зупинка Макіївської філії фактично означає вивільнення 1300 робочих місць.
Крім того, сам ЄМЗ буде змушений знизити завантаження потужностей з виробництва чавуну до 25% (2 тис. тонн проти 8 тис. тонн). В результаті працюватиме тільки одна доменна піч, а дві інші доменні печі будуть зупинені з ризиком руйнування футеровки. "Піврічний простій ЄМЗ буде означати зниження виробництва сталі Групою Метінвест на 1 млн тонн. У свою чергу це призведе до зниження податкових відрахувань в український бюджет мінімум на 100 млн грн і звільнення близько 2 тисяч працівників", - підкреслюють галузеві експерти.
Більш того, протягом 3-4 днів існує висока ймовірність зупинки меткомбінатів у Маріуполі, АКХЗ, ХТЗ, Гзк Метінвесту в Кривому Розі, безпосередньо зв'язаних з підприємствами Донбасу, Зуївської ТЕС та ін.
"Це у свою чергу означає, що зупиняється не тільки промисловість на Донбасі - по ланцюжку зупиняється величезна кількість промислових підприємств по всій Україні. Варто зазначити, що тільки на одних підприємствах Метінвесту сьогодні працює близько 100 тисяч чоловік. Больштнство з них може залишитися на вулиці", - впевнені експерти.
Фахівці запевняють, що прийняття урядом країни таких раптових рішень, як зупинка фінансування донецькій залізниці, без комплексної оцінки з боку зацікавлених сторін та залучення експертних груп несе загрозу повного знищення всієї промисловості України.