НАТО: Не дивлячись на свої кроки назад, Україна залишається вільніше, ніж її сусіди Росія і Білорусь
Незважаючи на свої кроки назад, Україна залишається вільніше, ніж її сусіди Росія і Білорусь, - йдеться у доповіді Пармламенскої Асамблеї НАТО під назвою "Пост помаранчева Україна: внутрішня динаміка і пріоритети зовнішньої політики". За результатами питань проаналізованих у доповіді були зроблені наступні висновки.
У доповіді Freedom House зниження рейтингу України з "вільний" до "частково вільний", грунтується на подіях 2010 року. З іншого боку, рейтинг країни впав тільки на один пункт (з 5 до 6). За словами посла Великобританії в Україні Лі Тернера, ці два факти означають, що в той час як тенденція демократичного розвитку є тривожною, "але ще, як і раніше можна боротися - я сподіваюся - що Україна зможе відновити свої позиції до рівня "вільний" в наступному році". Це критичний момент, і Євроатлантичне співтовариство має подвоїти свої зусилля з підтримки демократичних процесів в Україні, тому що є сильний зв'язок між внутрішньою і зовнішньою політикою: варто нагадати, що Президент Леонід Кучма намагався проводити політику євроінтеграції, але був ізольований міжнародним співтовариством, і він не міг ні до кого звернутися, в той час як Москва мала поганий стан справ з правами людини і продавала зброю".
Загрозу демократії реальна в Україну, а зв'язки Віктора Януковича з Москвою не такі сильні, як деякі можуть подумати. Порівняння з Білорусією допустимо - Олександр Лукашенко підтримує певну незалежність від Москви, яка не має великої любові до нього, але йому дійсно більше немає до кого звернутися, тому що він підтримує авторитарну систему. Хоча взявши до уваги розмір Україні і її відмінність від Білорусії, Янукович ніколи не зможе мати таку велику владу над своєю країною, як Лукашенко, хоча він веде Україну в цьому напрямку.
Зрозуміло, що Янукович є законно обраним Президентом українського народу. Вірно також і те, що плюралістична "Помаранчева" Україна була безладна у своїх діях, провал реформ і розчарування як для своїх європейських партнерів, так і багатьох своїх прихильників. Ніко Попеску відзначає, що "Помаранчева" Україна мала демократичний успіх але спіткала невдачу в реформах, тоді як Михайло Саакашвілі в Грузії зазнав демократичну невдачу але успішний в реформах. Обидва сусіда Росії досягли певних успіхів за останнє десятиліття, але їх прозахідні лідери не змогли привести їх до бажаного членства в ЄС і НАТО - насправді, членство може бути в майбутньому.
Залучення України Януковича в європейські процеси, а не ізоляція країни, розумна політика. Українські відносини з Росією є масштабними і складними за своєю природою. Їх не можна розділити на чорне або біле, або вибрати між Сходом і Заходом - це призведе до розколу країни. Україна буде в центрі уваги на чемпіонаті Євро-2012 і Янукович може бути більш сприйнятливим до зовнішнього тиску, для того щоб добре виглядати за кілька місяців до події. Євроатлантичне співтовариство має використовувати цю можливість для підтримки демократичних процесів в Україні. Хоча НАТО має підтримувати добрі відносини з Україною - не дивлячись на позаблоковою статус України - держави-члени повинні вирішити, чи слід вживати заходів, щоб протидіяти зростаючому авторитаризму Януковича.
Незважаючи на підтримку міжнародного співтовариства, процес демократизації в Україні має бути підтриманий народом України. Політичні сили та організації громадянського суспільства мають брати участь у діалозі з метою сформувати оптимальні та міцні правила і звичаї, які б, з одного боку, зробили процес прийняття рішень більш ефективним і уникли тупиків "Помаранчевої" епохи, а з іншого боку, не приводило до надмірної концентрації влади в руках кількох людей. А в поєднанні з повним дотриманням прав і свобод людини і справедливого виборчого процесу, ці рамки закладуть основу для сильної, успішної європейської України. Опитування громадської думки в Україні показують, що більш молоді та освічені респонденти більше підтримують демократичні і незалежні шляхи для України, що служить гарною ознакою для європейського майбутнього країни.