Вчора українська залізнична галузь відзначала професійне свято - встановлене 20 років тому указом тодішнього Президента України Леоніди Кравчука. Сам День залізничника успадкований "Укрзалізницею" з радянських часів - перші сім років він навіть відзначався того ж дня, що і в СРСР (перша неділя серпня). А перенесення дати на 4 листопада сталося в 2002-му з ініціативи гендира держкомпанії Георгія Кирпи, що запропонував пов'язати свято з приїздом на територію сучасної України першого поїзда за маршрутом Відень - Львів у 1861 році.
Вчора українська залізнична галузь відзначала професійне свято - встановлене 20 років тому указом тодішнього Президента України Леоніди Кравчука. Сам День залізничника успадкований "Укрзалізницею" з радянських часів - перші сім років він навіть відзначався того ж дня, що і в СРСР (перша неділя серпня). А перенесення дати на 4 листопада сталося в 2002-му з ініціативи гендира держкомпанії Георгія Кирпи, що запропонував пов'язати свято з приїздом на територію сучасної України першого поїзда за маршрутом Відень - Львів у 1861 році.
Разом з галузевим святом "Укрзалізниця" успадкувала від СРСР інфраструктуру і парк рухомого складу - розвинені, проте створені в принципово іншому економічному середовищі. І, безумовно, старіючі. Але як не парадоксально, 2013 рік став для "Укрзалізниці" несподівано щедрим на визнання її інфраструктурного потенціалу. Цього року "Укрзалізниця" зайняла 21-е місце в щорічному рейтингу аудиторської фірми Deloitte "Топ-500 найбільших компаній Центральної і Східної Європи - 2013". У звіті про глобальну конкурентоспроможність The Global Competitiveness Report 2013-2014, який представив Світовий економічний форум (World Economic Forum), Україна зайняла 25-й рядок у рейтингу по розвитку залізничної інфраструктури. А в опублікованому минулого тижня рейтингу газети "Комерсант-Україна" "50 провідних компаній України" "Укрзалізниця" зайняла третє місце в загальному списку і перше - серед державних підприємств.
Де-факто, ці оцінки були виставлені тому, як "Укрзалізниця" в ситуації зниклої планової економіки змогла зберегти в робочому стані ту інфраструктуру, яка десятиліттями підтримувалася величезними бюджетними вливаннями. Сьогодні ж "Укрзалізниця" за свої засоби проводить модернізацію парка і дорожнього господарства.
Але для оновлення цього мало. Величезні обсяги перевезень припускають вкладення інвестицій в модернізацію шляхів і рухомого складу. Можлива асоціація України з ЄС, як вважають експерти, для залізничної галузі означатиме (насамперед) доступ до західних ринків капіталу, що допоможе здійснити модернізацію парка та інфраструктури.
"Іноземці повинні повірити, що вони вкладуть гроші і обов'язково отримають їх назад, їм потрібна упевненість, що ми надійні партнери. Європа, європейські банки і фінансові інститути дуже в нас зацікавлені. Вони дають кредити на дуже вигідних умовах своїм європейським компаніям. Це набагато вигідніше, ніж брати кредит у наших банках. Тому підготовчу роботу нам потрібно починати робити вже сьогодні", - говорить голова підкомітету з питань залізничного транспорту Віктор Остапчук.
Проте в очікуванні євроінтеграції і реформування галузі (яке вже декілька років знаходиться на низькому старті), "Укрзалізниця" не припиняє пошуки фінансування своєї модернізації.
Перший досвід "Укрзалізниці" по залученню євробондів на 500 млн дол. під 9,5% річних (що відбулося в травні цього року) виявився помітним прецедентом на фінансовим ринку. Так, Ігор Мітюков, глава представництва банку Morgan Stanley в Україні, вважає що у "Укрзалізниці" є великі шанси повторити в 2014 р. розміщення євробондів на таку ж суму - 500 млн дол. "Інвестори вже повірили "Укрзалізниці", і немає підстав не повірити знову", - сказав банкір.
Варто зазначити, що в Євросоюзі країни з найбільш розвиненою ж/д інфраструктурою вкладають в її підтримку і розвиток чималі кошти. Наприклад, в проект бюджету наступного року Міністерство розвитку Іспанії заклало збільшення інвестицій в залізниці на 21%. Основна їх частина піде на розвиток високошвидкісних магістралей - будівництво 1,2 тис. км. таких шляхів обійдеться бюджету в 3,2 млрд євро. А інвестиції в модернізацію звичайних шляхів складуть близько 1,38 млрд євро.
Проте в умовах економії бюджетних коштів спроби європейських політиків зберегти динаміку капіталовкладень в інфраструктурні проекти не завжди завершуються успіхом. Тому в багатьох країнах пошук фінансування і підвищення рентабельності залізниць є турботою самих залізничних компаній.
Наприклад, німецька державна Deutsche Bahn AG активно працює на міжнародних ринках. Так, у минулому виручка DB Shenker Logistics - "дочки" залізничної корпорації, послуги повітряного, водного і автомобільного транспорту, що надає також, - склала 7 млрд євро, причому найбільш швидкорослим ринком її послуг став азіатський.
Не забувають в Deutsche Bahn і про інші інструменти залучення інвестицій - так, минулого тижня корпорація розмістила бонди на 300 млн євро на строк до 2020 року.
А польська залізниця PKP у вересні цього року уклали угоду з Європейським інвестиційним банком про надання кредиту в 235 млн євро на модернізацію лінії Варшава - Радом. Всього ж за час співпраці з PKP кредитна лінія банку склала 1,65 млрд євро, включаючи поточний кредит.
Експерти вважають, що розвиток відносин з фінансовими інститутами є стратегічною перспективою для "Укрзалізници".
Так, у ході жовтневого форуму "Транспортна інфраструктура України" Ілля Давидов, директор Sberbank CIB, зазначав, що для реалізації масштабних інфраструктурних проектів транспортні компанії все частіше виходять на зовнішні ринки боргового капіталу.
"До минулого року транспортні компанії залучали мало коштів на зовнішніх ринках, більше розраховуючи на державу. Але зараз тенденція така, що ринок євробондів став дуже бурхливо розвиватися саме в транспортній галузі", - сказав Давидов. При цьому він відзначив той факт, що розміщення євробондов "Укрзалізниця" змогла провести без держгарантій.
Ігор Жданов, глава аналітичного центру "Відкрита політика", говорить, що потенціал українських залізниць ще належить розкрити повністю. "За щільністю покриття залізничними коліями Україна є одним з лідерів в Європі. Проте цей потенціал потрібно привести у відчуття - щоб "Укрзалізниця" могла не просто співіснувати з такими європейськими проектами, як Rail Baltica (залізнична мережа, вартістю 3,6 млрд євро, яка повинна зв'язати Фінляндію, країни Балтії і Польщу), але на рівних конкурувати з ними. За відсутності державного фінансування крупних інноваційних проектів, за останні роки "Укрзалізниця" змогла значно активізуватися в переговорах з інвесторами. Що підвищує її шанси на працю в якості повноцінної транспортної компанії європейського зразка, а не пережитку радянського часу", - вважає експерт.