ua en ru

ВАТ "Лукойл" не виключає в майбутньому продажу мережі АЗС в РФ

ВАТ "Лукойл" не виключає в майбутньому продажу мережі АЗС в Росії. Така міра дозволила б істотно скоротити витрати на ведення бізнесу в сегменті, який не є основним для нафтових гігантів. Однак для споживачів ефект таких змін може виявитися негативним, передає РБК daily.
Не чекаючи імперативного виведення свого роздрібного сегмента на аутсорсинг (ідея, яку лобіює Федеральна антимонопольна служба Росії), нафтовики вирішили самостійно ініціювати цей процес. Як заявив вчора на засіданні підкомітету Торгово-промислової палати з моторних палив начальник головного управління координації збуту нафтопродуктів "Лукойлу" Вадим Воробйов, на сьогоднішній день на частку компанії припадає приблизно 35-40% всіх АЗС в Росії. При цьому роздрібний сегмент давно перестав бути високоприбутковим. Більше того, при збереженні постійних витрат істотно зросли адміністративні ризики. У зв'язку з цим В.Воробйов припустив, що в рамках "еволюційного процесу" російські мейджори за прикладом своїх західних колег могли б перевести роздрібний збут на аутсорсинг.
Зокрема, за словами віце-президента "Лукойла", це дало б змогу суттєво економити на управлінських витратах. "У нас ці витрати втричі вище, ніж у Європі", - зазначив віце-президент. Заступник начальника управління розвитку збуту "Лукойлу" Тетяна Бурмагіна пояснила, що до січня 2011 р. доходи від роздрібного сегмента ще дозволяли покривати витрати на нього, але через обмеження ціни в роздрібі при збереженні зростання в опті маржа буде знижуватися і далі. "Компанії, звичайно, можуть перерозподіляти ресурси, але в ситуації, що склалася стає доцільною передача АЗС в управління та оренду незалежним підприємцям з їх спрощеним оподаткуванням та відсутністю навантаження", - зазначила Т.Бурмагіна. Вона також обмовилася, що в рамках цієї стратегії на аутсорсинг може бути передано і інші допоміжні функції, такі як вторинна логістика, техобслуговування об'єктів та їх матеріальне забезпечення. За компанією при цьому залишиться обов'язок нафтопродуктозабезпечення. У той же час, за її словами, у випадку з франчайзингом існує ризик втрати якості.
"Десять років тому в роздробі були гроші. Тепер маржа впала, реальних доходів немає, устаткування треба міняти, ціна змісту АЗС збільшується. Це в підсумку позначається на якості палива, що відпускається", - погоджується президент Московського міжрегіонального нафтового союзу Галина Зінкіна. Вона також нагадала, що у самого "Лукойлу" був сумний досвід франчайзингу, коли під брендом компанії приватні збутовики продавали паливо низької якості. Щоб уникнути такого розвитку подій, компанії будуть змушені посилити контроль продукції, що реалізується під їхньою маркою. Це, у свою чергу, неминуче спричинить збільшення тих самих управлінських витрат, які в "Лукойлі" пропонують скорочувати за рахунок виведення збутового сегмента.
Виконавчий директор Російського нафтового союзу (РНС) Григорій Сергієнко вважає, що така форма передачі роздрібного бізнесу малим компаніям не змінить саму систему відносин на ринку, оскільки АЗС будуть змушені закуповувати продукцію тільки у тієї корпорації, під чиїм брендом вони працюють. З ним погоджується Г.Зінкіна, за словами якої компанії вигідніше не повністю передати АЗС на аутсорсинг, а "поставити там своїх людей".
Іншою перешкодою на шляху виведення роздрібного бізнесу на аутсорсинг може стати позиція самих НК. Так, на думку глави РНС, незважаючи на те що основні претензії з боку влади стосуються саме роздрібу, крім "Лукойлу" на добровільний вихід з цього бізнесу може піти хіба що "ліберальна ТНК-ВР". "На сьогоднішній день стратегія деяких компаній спрямована, навпаки, на нарощування кількості власних АЗС. Більшість компаній швидше за все відмовляться від збутового сегмента тільки під тиском ФАС і уряду", - вважає експерт.
Рішенням, яке могло б дійсно змінити ситуацію в роздрібному сегменті на краще, є, як вважає Г.Сергієнко, розвиток біржової торгівлі.