Міненерговугілля 9 жовтня 2013 р. оприлюднило дані, згідно з якими НПЗ і ГПЗ України в січні-вересні 2013 р. скоротили переробку нафтової сировини на 34,1% (на 1,2 млн т) порівняно з аналогічним періодом 2012 р. - до 2,3 млн т. Про це повідомляє "Комерсант-Україна".
Підприємства скоротили випуск бензину на 43,4%, до 731,5 тис. т, дизпалива - на 35,8%, до 700,8 тис. т, мазуту - на 37%, до 367,8 тис. т. У Міненерго повідомили, що в країні працювали тільки три з семи підприємств: Кременчуцький, Одеський НПЗ і Шебелинський ГПЗ.
Для того щоб українські НПЗ змогли знову нарощувати переробку, держава повинна або ввести мита на імпорт нафтопродуктів, або ввести податкові пільги.
"Кабмін розглядав можливість введення антидемпінгових мит проти імпортованих у країну нафтопродуктів. Але оскільки проти цього протестують посольства західних держав - наприклад Литви, - які посилаються на норми СОТ, є й інші можливі варіанти, наприклад введення пільг для НПЗ", - повідомило джерело в Міненерго.
Як заявив голова правління ПАТ "Укртатнафта" (Кременчуцький НПЗ) Павло Овчаренко, за дев'ять місяців переробка нафти на ньому знизилася на 18,6%, до 1,8 млн т.
"Переробляти більше було економічно невигідно", - заявив Овчаренко, відмовившись від докладніших коментарів.
Експерт Інституту енергетичних стратегій Юрій Корольчук сказав, що багато в чому завантаження Кременчуцького НПЗ забезпечував експорт дизпалива в країни Східної Європи.
"Але вартість палива на цих ринках влітку знизилася, і завод значно погіршив свої показники",- зазначив експерт.
Шебелинський газопереробний завод скоротив переробку газового конденсату за три квартали на 10,8%, до 450,8 тис. т. За словами прес-секретаря "Укргазвидобування" Геннадія Кобаля, зменшення обсягів переробки пов'язано з тим, що 1 липня закінчився термін дії прийнятого у 2012 р. постанови Кабміну, продлевавшего на рік стандарти на паливо "Євро-3", якому відповідають нафтопродукти ГПЗ. У середині серпня Міністерство економічного розвитку і торгівлі оприлюднило наказ про продовження до 1 листопада 2013 р. стандарту якості "Євро-3" для дизельного палива. А Міненерго направило в Кабмін проект постанови, яким продовжується використання "Євро-3" для бензину і дизпалива до кінця 2015 р. Однак постанова досі не прийнято.
У вересні після тривалого простою відновив переробку підконтрольний групі ВЕТЕК Одеський НПЗ, який, за даними Міненерго, з початку місяця переробив 58,8 тис. т нафти. Плани по відновленню переробки, судячи з усього, є й у Лисичанського НПЗ, зазначив директор консалтингової компанії "А95" Сергій Куюн. Як повідомили в прес-службі ЛІНІКа (Лисичанський НПЗ), завод почав капітальний ремонт технологічних об'єктів.
"Зараз здійснюється підписання договорів з постачальниками обладнання та підрядними організаціями, які будуть задіяні в реконструкції заводу", - заявили в прес-службі ЛІНІКа. Нагадаємо, що діяльність Лисичанського НПЗ була зупинена в березні 2012 р. В кінці минулого року "Роснєфть" викупила НПЗ у попередніх господарів.
Більшість українських НПЗ припинили переробку нафти в минулому році через негативну рентабельність. Це було пов'язано з тим, що мито на експорт нафти з країн Митного союзу в півтора рази вище, ніж мито на експорт готових нафтопродуктів. Маючи податкове перевагу, російські та білоруські НПЗ витіснили з українського ринку продукцію місцевих виробників. Це призвело до зростання цін на ринку. Так, за даними Міненерго, у 2004-2005 рр. зростання цін на ринку нафтопродуктів склав 1,6%. Частка продукції НПЗ тоді сягала не менше 87%. Після скасування мит на імпорт нафтопродуктів частка НПЗ неухильно знижувалася. Одночасно із зростанням частки імпортерів на ринку зростали і ціни на нафтопродукти, які підвищилися з січня 2012 р. на 9,5%.
Вчора, виступаючи на засіданні комітету Верховної ради з ПЕК, керівник координаційного центру з упровадження економічних реформ при президентові України Роман Опимах заявив, що нафтопереробку слід внести в перелік пріоритетних галузей української економіки. Тоді, згідно з нормами закону "Про стимулювання інвестиційної діяльності у пріоритетних галузях економіки", НПЗ отримають пільгове оподаткування прибутку 0% до 2017 року, 8% - до 2022 р., а також звільнення від ввізного мита та інші пільги.
Пільгове оподаткування здатне допомогти НПЗ, але цього мало, оскільки сьогодні до 30% ринку займають контрабанда і фальсифікат, які підривають економіку тих учасників ринку, які платять всі податки, говорить Сергій Куюн.
"Контрабандисти і фальсифікатори за рахунок несплати податків та гіршої якості можуть продавати нафтопродукти на 20-25% дешевше НПЗ. Тому, якщо не поставити реальний заслін фальсифікату і контрабанди нафтопродуктів, завантажити заводи буде неможливо", - зазначає експерт.