Новобудови трохи подорожчають-за пайових внесків
Мінрегіонрозвитку, будівництва та житлово-комунального господарства україни планує внести зміни в порядок сплати забудовником пайового внеску на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури того населеного пункту, де він будує свій об'єкт. Для цього підготовлено два документи: проект постанови КМУ «ПРО внесення змін у Додатки 1 і 3 до Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів», а також зміни в Закон «Про регулювання містобудівної діяльності».
У разі підписання першого документа, ввести в експлуатацію новозбудоване будівля можна буде тільки після сплати забудовником пайового внеску, а в разі прийняття другої право звільняти від пайового внеску буде передано місцевим органам влади.
Зараз кожен замовник будівництва, згідно чинного Закону «Про регулювання містобудівної діяльності», повинен сплатити пайовий внесок на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури того населеного пункту, де він будує свій об'єкт. Граничний розмір пайового внеску встановлюють місцеві ради на рівні не більше 10% загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта для нежитлових будівель та споруд і 4% кошторисної вартості будівництва об'єкта для житлових будинків.
За законом, сплата пайового внеску в місцевий бюджет повинна бути проведена до введення об'єкта в експлуатацію, однак механізм, який би дозволяв місцевим властям контролювати цей процес, не прописаний. Тому останнім часом почастішали випадки, коли замовники не виплачують місцеві бюджети пайові внески або всіляко затягували ці платежі. «Не так вже й багато, до 15% забудовників всіляко відтягують виплату пайової участі у місцеві бюджети», - розповів «Вістям» президент Конфедерації будівельників України Лев Парцхаладзе.
А от коли Кабмін затвердить вищезгадана постанова, об'єкт можна буде ввести в експлуатацію, а значить і отримувати з нього прибуток, продаючи квартири в житлових будинках або здаючи приміщення в комерційних будівлях, тільки після оплати пайового внеску в повному обсязі. «Зараз міська влада позбавлені будь-яких можливостей впливати на забудовника. Їх навіть не зобов'язані інформувати про факт початку будівництва. Тепер же, не сплативши пайовий внесок, забудовник не зможе ввести об'єкт в експлуатацію, а значить, не зможе ні продати квартиру, ні здати офіси, наприклад», - розповів «Вістям» аналітик Асоціації міст України Ярослав Рябушук.
У той же час експерти звертають увагу, що пропоновані зміни несуть нові ризики для інвесторів у житловому будівництві - для людей, які купили житло. Тому що оплата пайового внеску може стати ще одним приводом для додаткових зборів при отриманні прав на побудований об'єкт, якщо у забудовника не знайдеться коштів чи бажання платити збір. «Очевидні два основних ризику, пов'язаних з пропонованим нововведенням. Це ризик відновлення практики визнання прав власності на об'єкти нерухомості в судовому порядку, минаючи процедуру введення в експлуатацію (таким чином дані про власників будуть внесені до держреєстру, потім об'єкт перепроданий, а місто чи село так і не отримають своїх пайових. - Авт.). А також є ризик, пов'язаний з відстрочкою введення в експлуатацію об'єктів житлової нерухомості», - сказав нам партнер юридичної компанії «КПД Консалтинг» Владислав Кисіль. На його думку, було б логічно залишити інвесторам і девелоперам можливість розстрочки виплати пайових внесків в сучасних важких економічних умовах.
При цьому, на думку Льва Парцхаладзе, ця ініціатива Мінрегіону не вплине на ціну для кінцевого споживача, але дещо обмежить фінансові можливості забудовника, який зобов'язаний виплачувати відразу пайовий внесок, а не «прокручувати» цю суму протягом деякого часу.
Крім того, фахівці вважають, що вирішувати, в якому випадку надавати замовнику пільги по сплаті пайового внеску, теж повинніна місцевому рівні. Зараз таких випадків десять і вони жорстко прописані в Законі про регулювання містобудівної діяльності. Приміром, згідно ст. 40 від сплати звільняються об'єкти, які будуються за гроші або за замовленням державного або місцевих бюджетів, приватні будинки до 300 кв. м., інженерна і транспортна інфраструктура, об'єкти зв'язку та енергетики та ін.
Ціни підростуть
Однак саме такий «жорсткий» список звільнення, без урахування місцевих умов, і викликає більшу критику. Як повідомили «Вістям» в Асоціації міст України, вони давно лобіюють, щоб цей список приймався кожним органом самоврядування залежно від обставин. «Логічно, що якщо дорога або мережу комунікацій використовуються виключно на певному об'єкті, а не всім містом, з якого дива забудовника звільняти від сплати пайового внеску?», - каже Лев Парцхаладзе.
У Міністерстві регіонального розвитку з такими аргументами погоджуються. «Органи місцевого самоврядування повинні самі приймати рішення щодо розвитку своїх територій, створювати сприятливі умови для залучення інвестицій. Тому, думаю, буде правильно, якщо вони будуть мати можливість самі приймати рішення, звільняти чи ні замовників будівництва від пайової участі у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту», - вважає заступник міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства Дмитро Ісаєнко.
Але фахівці попереджають, що прийняття запропонованих правок може вплинути на кінцеву ціну нерухомості, оскільки у разі відмови у пільгу по сплаті пайового внеску забудовник може «розкидати» цю суму на покупців. «Якщо зараз забудовник прокладає до свого житлового комплексу інженерну інфраструктуру, наприклад, такі роботи звільняються від пайових внесків. Більше того, забудовник має шанс, що ці інвестиції йому місто компенсує, - каже Лев Парцхаладзе. - А от якщо будуть внесені зміни в законодавство і місто визнає необхідним обкласти такі роботи пайовим внеском, то їх вартість буде розподілена на кінцевих споживачів - покупців квартир».
У підсумку, за його словами, ціна зросте. «Але навряд чи набагато, на 1-2%», - зазначив Лев Парцхаладзе.
Джерело: domik.ua