Непослідовна політика уряду в питанні "зеленого" тарифу торкнеться інвестиції далеко за рамками сфери енергетики і спричинить негативний економічний ефект для країни в цілому. Таку думку висловив партнер консалтингової компанії Traficon, член ради і комітету Європейсько-українського енергетичного агентства EUEA по роботі з урядом Наум Рикшпун.
"Довіра до України знизилася в силу політичних чинників. А дії уряду тільки погіршують ситуацію. Якщо сьогодні знизили тариф сонячним електростанціям, то що заважає завтра знизити його в вітровій або біоенергетиці? Сьогодні енергетика, завтра транспорт, сільське господарство. Для розвитку будь-якої країни потрібні інфраструктурні проекти на сотні мільйонів євро. І ось така непослідовність уряду в сферах, що регулюються Кабміном і потребують довгострокових інвестицій, буде мати тяжкі економічні наслідки для України", - підкреслив експерт.
При цьому він назвав незаконним розпорядження Кабміну "Про вдосконалення системи розрахунків за електроенергію з альтернативних джерел енергії" від 18 червня, яким НКРЕ рекомендується знизити коефіцієнт пікового часу, застосовуваний при розрахунку "зеленого" тарифу, майже в два рази.
На думку Рикшпуна, великі компанії, які активно працюють на ринку, і банки, які кредитують "сонячні" проекти, можуть оскаржити зазначене розпорядження Кабміну в суді.
У свою чергу, адвокат юридичної фірми Marchenko Danevych Максима Сисоєв назвав зазначене розпорядження Кабміну дискримінаційним, оскільки тарифний коефіцієнт рекомендується знизити тільки для сонячних електростанцій і не знижувати для малих ГЕС. "За Законом цей коефіцієнт застосовується до двох типів виробників. Тобто, Кабмін фактично здійснює дискримінацію та антиконкурентні дії стосовно одних виробників на користь інших", - говорить Сисоєв.
У той же час, на думку старшого юриста юридичної фірми "Астерс" Ярослава Петрова, НКРЕ має право виконати цю рекомендацію Кабміну (з дотриманням процедури прийняття регуляторних актів), так і відмовитися переглядати коефіцієнт пікового часу.
"В Законі "Про електроенергетику" є норма про те, що мінімальний розмір "зеленого" тарифу не може бути меншим, ніж тариф, який розраховувався за правилами цього Закону, станом на 01.01.2009 року. І той коефіцієнт пікового часу, який існував на 01.01.2009 р., повинен використовуватися для розрахунку мінімального фіксованого "зеленого" тарифу. Враховуючи це, якщо коефіцієнт пікового часу і буде зменшено НКРЕ, то "зелений" тариф все одно не повинен бути менший ніж той, який розраховувався на 01.01.2009 року", - зазначив юрист.
На усталену думку учасників ринку, шкода, завдана репутації держави в результаті зниження гарантованих "зелених" тарифів, перевищить економію оптового ринку електроенергії в кілька разів (близько 40 млн євро, з розрахунком Міненерговугілля). Особливо ж катастрофічні наслідки можуть настати у разі, якщо суб'єкти господарювання та міжнародні фінансові інститути почнуть судитися проти України.
Як відомо, в рамках Програми прямого фінансування відновлюваної енергетики в Україні (USELF) ЄБРР було підтримано 7 проектів із загальною сумою фінансування 52 млн євро. Сума траншу ЄБРР в 2014 році на розвиток альтернативної енергетики України може скласти близько 140 млн євро.