Національний банк України (НБУ) планує посилити вимоги до "спеціалізованих ощадних" банків (у пасивах яких не менше 50% складають вклади фізичних осіб). Про це йдеться в проекті постанови НБУ, пише "Комерсант Україна".
У документі пропонується заборонити включати до розрахунку пасивів банку кредиторську заборгованість за операціями з фінансовими інструментами. Іншим пунктом вводиться новий економічний норматив Н3-1 для недержавних ощадних банків. Він розраховується із співвідношення регулятивного капіталу до зобов'язань установи. Для банків, в яких депозити населення складають 50-60% пасивів, Н3-1 повинен становити не менше 15%, для тих, у кого частка населення 60-70%,- від 20%, з часткою, що перевищує 70%,- норматив від 25%.
"Ця постанова підготовлено з метою посилення захисту вкладників банків, в яких вклади населення складають більше 50% їх пасивів",- відповіли в НБУ на запит видання.
Згідно з повідомленням, у Нацбанку відмовилися надати актуальний список банків зі статусом "ощадний". Досі розкриття цього списку було досить болючим для банківської системи, оскільки багато подібні установи після отримання статусу опинилися на межі банкрутства. Після визначення 13 банків ощадними НБУ ліквідував половину з них: "Гарант", Європейський банк розвитку та заощаджень, Інтерконтинентбанк, Київський універсальний банк, "Капітал", " Укрпромбанк". Втім, цей принцип не є визначальним, і ряд ощадних банків успішно працюють і зараз.
Станом на 1 жовтня 2012 р. (остання офіційна звітність) таких установ виявилося п'ять: Платинум Банк, Експрес-Банк, Ідея, Банк Метабанк, Промекономбанк (див. таблицю на стор. 6). На межі (тобто частка пасивів трохи менше 50%) - депозити фізосіб ще дев ' яти великих і дрібних установ: Приватбанку, Віейбі Банку, "Київської Русі", "Тавріки", банку "Демарк", "Меркурія", Акцент-банку, "Українського фінансового свита" і Европромбанка. Втім, з рішенням виключити з пасивів операції з фінансовими інструментами (відсутні в публічної звітності) список ощадних банків може збільшитися в кілька разів.
Видання відзначає, що банкіри стурбовані ініціативою регулятора.
"Ця постанова торкнеться багатьох, адже депозити населення зараз є основною базою для пасивів,- зазначив голова правління "Астра Банку" Михайло Власенко. - Логічно, що Нацбанк прив'язує зростання депозитів до капіталу, забезпечуючи повернення депозитів. І якщо звернутися до досвіду іноземних банківських систем, то ми побачимо аналогічні моменти, особливо після кризи. Однак ми повинні розуміти, що це обмежує фактор. Багато банки зіткнуться зі складністю докапіталізації, що є проблемою для їх акціонерів. Це відіб'ється і на іноземних банках, які намагаються сконцентруватися на материнських ринках, і на українських закладах".
Генеральний директор Українського кредитно-банківського союзу Галина Оліфер направила в НБУ лист, в якому назвала проект регулятора антиконституційним і дискримінаційними по відношенню до комерційних банків.
"Запропонована норма створює нерівні умови діяльності для 97% банків України, дискриминируя їх за формою власності", - заявила вона. Вона також відзначає, що установи нездатні підвищити норматив адекватності капіталу в короткі терміни з-за відсутності відповідних ресурсів. Банкіри вважають - для того, щоб виконати нормативи, вони будуть змушені різко знизити процентні ставки по депозитах, стимулюючи таким чином відтік вкладників, і позбутися статусу ощадних. Крім того, фінансисти погрожують закрити бізнес. "Очевидно, що чергове посилення тиску на банки призведе до згортання інвестицій і виведення коштів іноземних інвесторів з України. Власне, це і так відбувається практично щодня",- заявив "Ъ" топ-менеджер одного ощадного банку з іноземним капіталом.
Галина Оліфер просить почекати з прийняттям постанови і переконує регулятора підняти планку визначення "сберегательности" з 50% до 60% пасивів. "Для недопущення деструктивних для банківської системи наслідків ми пропонуємо збільшити термін адаптації банків до запропонованих змін і остаточно впровадити їх не раніше 2014 року", - зазначила вона.
Читайте також: НБУ може заборонити банкам включати в регулятивний капітал резерви під допустимі борги.