Науково-експертне управління ВР не схвалило законопроект Чорновол про конфіскацію майна
Законопроект Тетяни Чорновол №3025 про особливий режим конфіскації майна колишніх чиновників суперечить нормам Конституції України. Про це йдеться у висновку головного науково-експертного Управління Верховної Ради, розміщеному на сайті парламенту.
"Відповідно до статті 96-1 Кримінального кодексу України, спеціальна конфіскація є заходом кримінально-правового характеру і полягає в примусовому безоплатному вилученні за рішенням суду у власність держави грошей, цінностей та іншого майна у випадках, визначених КК, за умови вчинення злочину, передбаченого статтями 354, 364, 364-1, 365-2, 368 - 369-2 розділу XVII Особливої частини КК або суспільно небезпечного діяння, яке підпадає під ознаки діяння, передбаченого зазначеними статтями. Таким чином, спеціальна конфіскація може бути застосована лише до осіб, визнаних судом винними у вчиненні певного злочину, за наявності обвинувального вироку стосовно таких осіб", - йдеться в документі.
Управління ВР звертає увагу на те, що на даний момент судом не винесено обвинувальні вироки жодній особі, зазначеній у статті першій проекту. Тому, на думку експертів, застосування до зазначених у ній осіб особливого режиму спеціальної конфіскації у запропонованому проектом порядку суперечить основним кримінально-правовим принципам, закріпленим у статті 62 Конституції України, згідно з якою "особа не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду".
"Сюди ж слід віднести вимоги ст. 8 Конституції України, згідно з якою в Україні визнається і діє принцип верховенства права; закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй, а також ст. 24 Основного Закону", - йдеться в документі.
У висновку науково-експертного Управління Верховної Ради також зазначається, що, відповідно до частини 1 статті 1 Кримінально-процесуального кодексу, порядок кримінального провадження на території України визначається лише кримінальним процесуальним законодавством України.
"При цьому діючі КК і КПК України повною мірою регулюють підстави і порядок застосування спеціальної конфіскації. А тому потреби у прийнятті спеціального закону, який врегулював би "особливий" порядок кримінального провадження, на думку Головного управління, немає", - йдеться у висновку.
Управління також підкреслює, що до поданого законопроекту можуть бути висловлені й інші зауваження, які не увійшли у висновок у зв'язку з концептуальними недоліками і браком часу.