Напередодні виборів влада хоче здати в портах залишки ліквідних потужностей, - політолог
Експерти портової сфери із занепокоєнням спостерігають за просуванням нового Закону "Про концесії"
"Приватизація прибутку і націоналізація збитків" - за такою формулою сьогодні пропонує концесію Мінінфраструктури, вважає політолог Олексій Якубін. Про це повідомляють українські ЗМІ.
За його словами, ідея концесіонування ключових морських портів країни в умовах нинішньої України - це спроба обійти норму закону, яка забороняє приватизацію гаваней.
"В наших умовах ми з великою часткою ймовірності можемо говорити про те, що концесія від МІУ - це "повзуча" спроба приватизувати порти. Через концесію будуть намагатися встановити власність окремих груп на порти і вивести їх з-під контролю держави. При цьому, "приватизація" торкнеться тільки прибуткових потужностей, а ключові збитки будуть націоналізовані" на користь держави", - вважає Якубін.
Він додав, що країна сьогодні знаходиться на стартовому етапі передвиборної гонки і держслужбовці всіх рангів будуть намагатися "встигнути" використовувати своє становище до моменту нового перерозподілу портфелів.
"Я не виключаю, що частина нинішніх чиновників сьогодні активно думають над трьома, як зробити все, щоб заробити ще трохи тіньових доходів. Я не виключаю, що навіть норму Закону сьогодні можуть прописати під чиїсь інтереси. Це питання контролю. Але про що ми можемо говорити, якщо Кабмін досі не надав звіт за два роки своєї діяльності", - підкреслив політолог.
Експерти портової сфери із занепокоєнням спостерігають за просуванням нового Закону "Про концесії". У документі влада передбачила норму, за якою портові потужності в довгострокове користування отримають компанії, які раніше орендували держмайно в портах. Фактично це буде означати передачу портових об'єктів певним структурам поза конкурсом. Експерти наводять приклад єдиного глибоководного порту України - ДП МТП "Южний". Державні причали тривалий час орендує компанія "Портінвест". У разі прийняття нового Закону "Про концесії", орендар автоматично отримає в користування потужності порту на 49 років.
"Віддавати інфраструктуру в концесію - це віддати приватнику грошовий мішок. Така "повзуча" приватизація через концесію буде означати, що залишки прибуткових об'єктів будуть передані в "наближені руки" за зниженою ціною, оскільки вартість держвласності в Україні сьогодні занижена з причини конфлікту на Сході", - вважає Якубін.
Експерт висловив упевненість в тому, що Україна могла б відмовитися від концесії прибуткових держпідприємств, зокрема, таких, як порти. На його думку, Україна може використовувати ці потужності з користю для держбюджету, закриваючи при цьому безліч соціальних питань на місцях. А в перспективі з приходом нових людей у владу, країна налагодити більш ефективну роботу цих стратегічних об'єктів, не вдаючись до продажу або концессионированию.
"Це виглядає вершиною недолугість - віддавати приватнику підприємства, приносять прибуток, коли у всьому світі навпаки країни намагаються активно використовувати держсектор. В особливості, держсектор у сфері інфраструктури, від якого залежить розвиток всієї економіки. У нас же ми спостерігаємо якусь деформовану логіку, за якою влада позбавляється від підприємств, які дають країні пряму вигоду", - резюмував експерт.
Нагадаємо, 3 квітня Верховна рада у стислі терміни ухвалила за основу урядовий законопроект №8125 "Про концесії". У документі влада заклала право концесіонера - здавати в оренду і відчужувати передане йому держмайно, що фактично означає приховану приватизацію. Крім того, уряд пропонує у новому Законі доплачувати з держбюджету концесіонеру у разі зменшення його доходів, а також встановити концесіонеру податкові пільги.