Українським нафтопереробним заводам потрібно надати пільги, аби вони могли модернізувати свої потужності, а також чітко встановити дату, коли перестануть діяти старі стандарти - це стане серйозною стимул-реакцією для власників НПЗ, аби вони задумалися про модернізацію своїх заводів. Таку думку висловив президент асоціації "Об'єднання операторів ринку нафтопродуктів України" Леонід Косянчук, коментуючи наміри уряду відродити українську нафтопереробку. Також експерт відзначив, що уряд повинен підсилити боротьбу з контрабандними постачаннями палива, а також "сірими" схемами його імпорту. Через це бюджет недоотримує податків на мільярди гривень.
"Ще в 2006 році ми пропонували надати низку пільг для НПЗ, які допомогли б їх власникам модернізувати заводи. Ці пропозиції стосувалися надання пільг при імпорті обладнання: звільнення від сплати імпортних мит і ПДВ, оскільки в нас таке обладнання не виробляється. Я особисто готував декілька законопроектів, але і досі нічого не змінилося. Тому зараз потрібно буде вносити такі зміни до законодавства", - сказав Косянчук.
В той же час він підкреслив, що оскільки сьогодні нафтопереробка належить приватним власникам, окрім "пряника потрібно застосувати і батіг". Глава об'єднання операторів ринку нафтопродуктів нагадав, що вже більше двох років уряд постійно переносить терміни відміни старих стандартів на паливо "Євро-3". "Якби були встановлені чіткі терміни, коли таке паливо стане просто поза законом - власники НПЗ самі були б зацікавлені в модернізації своїх заводів", - підкреслює експерт.
В той же час, Косянчук відзначив, що для переходу на вищі стандарти якості, в українські НПЗ потрібно буде інвестувати не менше 4,5-5 млрд дол. - саме в таку суму обійдеться модернізація застарілих заводів, яка може розтягнутися приблизно на три роки. В той же час національний план передбачає завершити модернізацію вітчизняної нафтопереробки до 2015 р.
Коментуючи вірогідність введення мит на імпортне паливо (цю можливість також передбачає національний план дій, але заздалегідь буде проведено субсидиарное розслідування), експерт відзначив, що це тупикова дорога, оскільки витрати власників НПЗ по модернізації будуть перекладені на плечі споживачів палива. Раніше прем'єр-міністр Микола Азаров також висловився проти введення мит, оскільки це приведе лише до зростання цін.
У підписаному президентом Віктором Януковічем національному плані дій на поточний рік передбачені ряд заходів, направлених на модернізацію і відновлення роботи українських НПЗ. Серед них - стимулювання реконструкції і модернізації заводів до 2015 року і посилення контролю за якістю нафтопродуктів. Програма передбачає виділення бюджетних коштів на закупівлю стаціонарних і пересувних лабораторій контролю якості, встановлення остаточних термінів для переходу на випуск палива стандарту "Євро-4". Крім того, уряд розробить і представить на розгляд Верховної Ради законопроект, який стимулюватиме інвестиції в модернізацію НПЗ. Всі ці завдання, згідно затвердженому президентом плану, мають бути виконані до кінця березня поточного року.
Зараз простоює Одеський і Лісичанський нафтопереробні заводи. Представники Міненереговугілля запевняють, що найближчими місяцями ці НПЗ відновлять роботу. За оцінками експертів, сьогодні близько 75-80% палива, яке продається в Україні, - імпортне. Доля бензину і ДТ вітчизняного виробництва останніми роками постійно знижується.