МТСБУ оцінило рівень проблем страхових компаній
Моторне (транспортне) страхове бюро України вчора, 4 квітня, розкрило дані про реальну платоспроможність гравців ринку обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності автовласників (ОСЦПВ) і оприлюднило показники діяльності страховиків-членів МТСБУ на кінець 2011 року. Фахівці бюро розрахували чотири якісних показника: фінансовий стан страхової компанії (СК), якість врегулювання збитків (відношення кількості вимог, врегульованих у строк до 150 днів, до загальної кількості врегульованих справ), кількість скарг клієнтів і страховиків (відношення кількості скарг до кількості врегульованих випадків ). Отримані показники МТСБУ не опублікувало і замінило їх оцінками "висока", "середня", "низька". Для зручності клієнтів їм було присвоєно окремий колір - зелений, жовтий і червоний відповідно. Однак навіть ці маркери оприлюднили тільки за згодою кожної компанії. В ході підготовки даних генеральний директор МТСБУ Вадим Загребний пояснив ці дії реакцією на ініціативу клієнтів, які зверталися зі скаргами на страховиків, пише "Комерсант-Україна".
З 83 страховиків-членів МТСБУ немає оцінок тільки у чотирьох. СК "ІнтерТрастПоліс" відмовила в публікації своїх показників, "Страховий капітал" і "Український страховий дім" не дали відповіді на питання про можливість їх оприлюднення, а НАСК "Оранта" поки не визначилася з відповіддю. "Саламандра-Україна" вирішила не публікувати тільки оцінку фінансового стану. "У МТСБУ немає таких повноважень, оцінку можуть проводити рейтингові агентства, аудитори, ніяк не люди, які допустили банкрутство низки великих страхових компаній", - нарікає голова наглядової ради СК "Саламандра-Україна" Юрій Явтушенко. Посилаючись на свої дані, він засумнівався також і в об'єктивності розрахунку показника скарг клієнтів.
Методика розрахунку недосконала, погоджуються гравці. "Не встановлені терміни і процедури оприлюднення, не передбачений механізм зменшення ризиків помилок при розрахунку показників і запобігання недобросовісної конкуренції", - перераховує недоробки представник НАСК "Оранта" в МТСБУ Олександр Нагорний. Наприклад, п'ять листів від одного і того ж страхувальника з одного й того самого питання по цьому способу проведення розрахунку будуть вважатися п'ятьма скаргами. "На наш погляд, керівництво МТСБУ поспішило з публікацією даних звітності, і ми сподіваємося, що методика буде надалі переглянута за рішенням президії", - упевнений Олександр Нагорний. За цим алгоритмом бюро обіцяє оновлювати показники щокварталу.
Навіть ті компанії, які розкрили інформацію, не цілком нею задоволені. Вісім СК отримали незадовільні оцінки за трьома показниками з чотирьох: якість врегулювання збитків, кількість скарг від страховиків і клієнтів. "Оприлюднені результати стали для нас несподіванкою: наша компанія виконує всі взяті на себе зобов'язання. Ми не до кінця розуміємо механізм роботи МТСБУ", - відзначає голова правління СК "Універсальна" Олексій Музичко.
Поголовна кількість незадовільних оцінок - 24 - СК отримали через безліч скарг з боку колег по ринку. "Ми визнаємо, що на нас часто скаржаться страховики, але ми робимо акцент на роботі з клієнтами", - говорить директор СК "Днепрінмед" Наталя Белінська. Скарги страховиків в основному пов'язані з регресними позовами. "Часто вина лежить на тих, хто скаржиться: якщо документи зібрані не повністю або оформлені некоректно, ми, звичайно, відмовимо у виплаті, і тоді на нас напишуть скаргу", - пояснює Белінська. Набагато гірше з скаргами клієнтів справи йдуть тільки у 18 компаній.
Неофіційно страховики зізнаються, що інформація, оприлюднена бюро, може бути використана для боротьби з невеликими гравцями, оскільки саме їм в основному виставили найгірші оцінки. Незадовільну оцінку за всіма чотирма показниками отримала компанія "Інкомстрах". У МТСБУ стверджують, що переслідували тільки благі цілі. "Ці оцінки розраховані в першу чергу на користувачів страхових послуг, щоб кожна людина навіть без спеціальної освіти могла визначити, якій компанії довіряти", - стверджує генеральний директор МТСБУ Вадим Загребний. Навряд чи рейтинг буде корисний клієнтам, оскільки містить недостатньо інформації для прийняття рішення про покупку поліса ОСАГО. "За весь час свого існування бюро давало таку інформацію, яку або не можна перевірити, або вона була фрагментарна, і клієнт просто не міг побачити повну картину. По суті, у клієнтів ніколи не було можливості перевірити, яким компаніям насправді можна довіряти, а яким - ні", - заявляє генеральний директор Асоціації страхувальників України Леонід Хорін.