Світовий автопром чекають непрості часи: на зміну рекордному з продажу 2011 р. прийде зниження збуту в 2012 р. Найбільше постраждають західноєвропейські концерни. Втім, навіть Китай не залишиться осторонь загальної тенденції: зростання продажів в Піднебесній сповільниться, компаніям доведеться обслуговувати зайві виробничі потужності.
На зміну посткризового активного росту продажів легкових автомобілів прийде стагнація, говориться в дослідженні відомого експерта, директора Центру економіки автомобільної промисловості Університету Дуйсбург-Ессен Фердинанда Дуденхеффера. Згідно з його прогнозом, наступного року світові продажі автомобілів злегка знизяться - з 61,28 млн до 61,22 млн штук. І лише в 2013 р. глобальний автопром повернеться до стійкого зростання. При цьому пов'язані зі стагнацією проблеми автоконцернів посиляться через надлишкові виробничі потужності на всіх великих ринках, в першу чергу в Азії, Росії, Північній і Південній Америці.
Найбільш проблемним регіоном в 2012 р. цілком передбачувано стане Західна Європа, яка страждає від боргової кризи. Тут попит знизиться в порівнянні з роком, що минає на 671 тис. штук (5,3%), до 12,1 млн. В результаті, 2012 р. стане для Західної Європи найгіршим за останні 18 років. Більш того, згідно з прогнозом Дуденхеффер, збут у Європі залишиться нижче докризового рівня до 2015 р. Виною проблем європейського авторинку стануть країни-боржники: Греція, Італія, Ірландія, Португалія, Іспанія, Бельгія і навіть Франція, яка також вимушена урізати бюджет. На ці держави в 2010 р. припадала майже половина всіх автомобілів, проданих у Європі, тому їх роль в автобізнесі Старого Світу дуже велика. «У боротьбі за клієнтів автоконцерни будуть змушені частіше влаштовувати знижки, а також залишати підвищення цін на ряд моделей лише на папері», - зазначив Дуденхеффер.
Ще одним фактором, що помітно вплине на прибутки автоконцернів в Європі, стануть надлишкові виробничі потужності. Окрилені зростанням продажів, Audi, BMW, Volkswagen і такі імпортери, як Hyundai-Kia, вирішили вивести на ринок багато нових моделей, що не мають попередників і вимагають додаткових виробничих можливостей. Так, Audi має намір в 2013 р. представити на ринку Audi Q1 і Audi A2, а в кінці 2012 р. - спортивний варіант Audi A1Sportback. BMW планує випустити через два роки перший електромобіль BMW i3. В результаті такого оптимізму автоконцернів в 2012-2013 рр.. надлишкові виробничі потужності в Європі (головним чином у Франції, Італії та Іспанії) складуть 800 тис. автомобілів. Щоб хоч якось компенсувати зменшення прибутків і зростання витрат, європейським автовиробникам доведеться скорочувати персонал.
Негативні тенденції не оминуть навіть найдинамічніший ринок - Китай. Продажі в Піднебесній будуть збільшуватися повільніше, ніж в 2009-2010 рр.., коли зростання становило понад 1 млн автомобілів на рік. А ось надлишкові виробничі потужності складуть до 2 млн штук, оскільки не тільки місцеві, а й багато європейських і американських концернів зробили ставку на цей ринок.