У міністерстві пояснили майбутню медичну реформу
У Міністерстві охорони здоров'я України опублікували десяток міфів про медичну реформу, пояснивши реальну ситуацію після змін. Про це повідомляє прес-служба МОЗ.
"Ми зібрали 10 найбільш популярних міфів і написали правду про зміни, які відбудуться з українською системою охорони здоров'я, після того, як парламент ухвалить урядові законопроекти", - йдеться в повідомленні.
Реформа запроваджує нові чіткі правила медичної системи, однакові для будь-якого громадянина. Для кожної медичної послуги буде чітко відомо - оплачена вона державою чи ні, оплачена вона повністю або частково. Також з'явиться чіткий список послуг, які на 100% профінансовані державою.
Так, завжди безкоштовною для пацієнта буде первинна допомога - послуги сімейних лікарів, терапевтів, педіатрів та екстрена допомога, а також паліативна допомога смертельним хворим. Завжди буде на 100% оплачене ведення вагітності, пологи і лікування дітей. Цього вимагають міжнародні Конвенції про права дитини і про захист материнства, ратифіковані Україною.
На першому етапі реформи договори Національної служби здоров'я будуть укладені з усіма лікарнями, щоб ніхто не залишився без медичної допомоги. Далі конкуренція призведе до впорядкування мережі медустанов - малопотужні, погано оснащені і мало завантажені лікарні будуть перепрофільовані під реальні потреби населення, наприклад, на реабілітаційні, діагностичні центри, хоспіси, які будуть отримувати кошти за конкретні послуги. Реформа сприятиме конкуруванню лікарів за пацієнта.
У селах людей більше турбує доля фельдшерів та ФАПів. ФАПи нікуди не зникнуть. Фельдшери не замінять роботу лікаря, але стануть його помічниками для того, щоб доступ до медичної допомоги в найбільш віддалених селах.
Оскільки буде визначений тариф на послугу, який буде відомий, то підстави давати хабарі зникнуть. Держава безпосередньо сплатить всі необхідні витрати для надання конкретної послуги.
Кожна людина в разі необхідності зможе звернутися до будь-якого лікаря -спеціаліста без направлення сімейного лікаря і отримати допомогу. Але в цьому випадку пацієнту доведеться оплатити повну вартість послуг лікаря і лікування.
Завдяки медреформі держава почне виконувати статтю 49 Конституції України. Це питання було врегульоване завдяки розмежуванню понять медична допомога і медична послуга. Адже компонент медичної допомоги в тарифі послуги буде завжди оплачений державою, як того і вимагає Конституція.
Потрібні будуть інвестиції на перебудову, переобладнання і перепрофілювання лікарень. Потрібні будуть окремі інвестиції в перенавчання лікарів. Власники лікарень та інших медустанов міста, райони, ВІДГ - вже зараз зацікавлені в розвитку своєї медичної інфраструктури. Тому Уряд вирішив виділити на цілі переобладнання і перепрофілювання закладів окрему інвестиційну субвенцію.
Реформа створить фінансову мотивацію для молоді вибирати професію лікаря. За статистикою, в Україні налічується 31 лікар на 10 тис. населення, що можна порівняти з показниками європейських країн. Разом з тим, дійсно є певний дисбаланс в спеціалізації. Існує надлишок стоматологів, акушерів-гінекологів і дефіцит сімейних лікарів тощо. Медреформа врегулює цю проблему, поскольу оплата за послугу та істотне підвищення зарплати дозволить усунути цей дисбаланс на ринку праці.
НСЗУ не володіє цими засобами. Гроші акумулюються в державному бюджеті і зберігаються на казначейських рахунках. Національна служба здоров'я є оператором, контрактують закупівлю медичних послуг та підписує договори з медичними закладами і лікарями.
Контроль якості послуг може бути різним - на рівні якості медичної допомоги та на рівні дотримання умов договору. Якщо мова йде про лікарську помилку, то в цьому випадку контроль залишається за органом, який надає ліцензію - за МОЗ. Якщо мова йде про якість обслуговування, то це компетенція НСЗУ.
Нагадаємо, раніше повідомлялося, що після проведення медичної реформи лікарі на первинному ланці будуть заробляти від 10 до 25 тис. гривень.