Мінфін України пропонує посилити відповідальність контролюючих органів, повідомляє "Комерсант-Україна", у розпорядженні якого опинився розроблений відомством законопроект про внесення змін до Податкового кодексу.
Зокрема, у Мінфіні пропонують розширити відповідальність перевіряючих органів шляхом поширення її на прийняття неправомірних рішень, що впливають на права платників, а також тих, за якими визначаються податкові або грошові зобов'язання. Чи є законним рішення, прийняте посадовою особою, визначить суд, уточнив директор департаменту податкової, митної політики та методології бухобліку відомства Микола Чмерук.
Зараз відповідальність чиновника може настати у разі невиконання або неналежного виконання своїх обов'язків, та й то лише дисциплінарна - винесення догани і, в крайньому випадку, звільнення, говорить керуючий партнер юридичної фірми "Гвоздій та Оберкович" Валентин Гвоздій. Хоча у підприємств і зараз є право оскаржувати дії податківців у судовому порядку. "Але я ще жодного разу не чув про випадки, щоб чиновники реально понесли фінансову відповідальність за свої дії, - погоджується перший заступник голови Українського союзу промисловців і підприємців Сергій Прохоров. - Суди, як правило, приймають сторону держави".
Гвоздій додає, що запропонована урядом зміна розширює нині діючу узагальнену норму про відповідальність і дає можливість бізнесу претендувати на відшкодування шкоди, якщо суд визнає рішення податкових органів незаконним. Відповідальність буде не тільки дисциплінарною, але й адміністративною та кримінальною. Глава парламентського комітету з питань податкової і митної політики Віталій Хомутиннік (Партія регіонів) відзначає, що законодавство встановлює відповідальність за порушення для всіх посадових осіб, в тому числі податківців. "Але якщо уряд вважає за необхідне її підсилити, і обгрунтовано буде це аргументувати, то комітет розгляне такі пропозиції, коли законопроект зареєструють у Верховній раді", - заявив він.
Ще одна норма, запропонована Мінфіном, спрямована на перегляд порядку проведення документальних перевірок. У разі ухвалення закону податківцям буде заборонено проводити документальні позапланові перевірки платників за періоди, які вже аудіювались в рамках планових перевірок. У той же час і список винятків став ширшим. Зараз Податковим кодексом визначені такі винятки, як звернення самого платника податків з проханням перевірити його або проведення перевірки в рамках кримінального провадження. Тепер запропоновано прописати ще два - на підставі ухвали суду та при перевірці достовірності заявлених до відшкодування сум ПДВ.
Ще один виняток - проведення контрольних заходів за результатами зустрічних звірок - Міністерство юстиції намагалося безуспішно відхилити, оскільки звірки не є перевірками і проводяться за регламентом, визначеним Кабміном. Мінфін відхилив зауваження Мін'юсту, мотивуючи це тим, що податкові органи втратять якісний контроль над нарахуванням і сплатою податків та зборів. У Міністерстві доходів і зборів сказали, що вони погодили законопроект без зауважень.
За словами Валентина Гвоздія, це виняток повністю нівелює запропоновану норму про скорочення кількості позапланових перевірок. "ПДВ - це податок, який взаємозалежний з іншими. Почнуть з ПДВ, а закінчать податком на прибуток. Можна ще перевірити і контрагентів, незважаючи на те, що у них, можливо, вже проведені планові перевірки за певний період", - пояснює юрист. Сергій Прохоров додає, що завдяки виключенням можна перевіряти все: "Тобто, держава начебто пропонує лібералізацію, але страхується і вибудовує механізми, як все ж можна докопатися до істини".
Читайте також: Кабмін скасував фінансовий аудит окремих господарських операцій