Мінфін блокує надання підприємствам статусу уповноваженого економічного оператора (УЕО), через що вони не можуть отримати преференції для проходження митного контролю та оформлення вантажів. У міністерстві хочуть, щоб статус УЕО надавався лише в межах України, в той час як Держмитниця наполягає на тому, щоб українських операторів визнавали в ЄС, пише "Комерсант-Україна".
У розпорядженні видання опинилася остання версія проекту наказу Мінфіну про затвердження порядку та критеріїв оцінки компаній для отримання статусу уповноваженого економічного оператора. Створення інституту УЕО передбачено чинним з 1 червня Митним кодексом. За даними газети, оприлюднений на сайті Мінфіну документ був відкликаний міністерством для доопрацювання, зокрема уряд не влаштовувала форма анкети, яку підприємства повинні заповнити для отримання статусу, а також кількість питань у ній. Остання її редакція від запропонованої раніше відрізняється незначно. Представник бізнесу, що претендує на отримання сертифіката УЕО, повинен відповісти на сім запитань з величезною кількістю підпунктів - від назви компанії, переліку її акціонерів, видів діяльності і обсягів операцій до даних про комп'ютерних системах, які використовуються для ведення обліку, про систему внутрішнього контролю і безпеки, про кадрову політику в рамках забезпечення чесності персоналу.
За словами директора департаменту митного контролю та оформлення Держмитниці Сергія Сьомки, перелік питань скопійований з анкет європейських компаній. "Ми взяли документ, який уніфікований для 27 країн ЄС. Тому при розробці нашої анкети ми пропонуємо враховувати рекомендації ЄС з метою можливого використання нашого сертифіката у них", - відзначає Семка. Відповідно до Митного кодексу, підприємство зі статусом УЕО отримує ряд преференцій з митного оформлення та проходження контролю. Воно повинно відповідати шести умовам, зокрема здійснювати зовнішньоекономічну діяльність протягом не менше трьох років і не мати заборгованості по митних платежах. Фактично, інститут УЕО прийшов на зміну "білим" і "зеленим" спискам.
Європейський підхід до отримання статусу УЕО не влаштував Мінфін, який наполягає на спрощенні анкет і наданні сертифіката тільки в межах України, щоб в подальшому привести порядок оцінювання до європейських норм, повідомили в Держмитниці. За словами співголови митного комітету "Європейської бізнес асоціації" Дениса Шендрика, їх компанії розійшлися в думках з питання отримання статусу і преференцій. "Багато сказали, що готові працювати з анкетою, інші відмовилися. Митниця хотіла, як в ЄС, але навряд чи компанії готові настільки розкривати інформацію", - нарікає він.
Генеральний директор Асоціації побутової техніки та електроніки Олег Іванов припускає, що статус оператора отримають лише великі компанії з великим експортно-імпортним оборотом. "Не більше 100 компаній. У країнах ЄС їх також небагато. Це, наприклад, імпортери, які працюють з ринками США і Китаю", - уточнює він. У Держмитниці розраховують, що близько 300-400 компаній отримають статус УЕО. У корпорації "Рошен", за словами заступника генерального директора Костянтина Травня, детально питання отримання нового статусу не розглядали. Наявність їх підприємства з кінця 2009 року в "білому" списку Держмитниці значного спрощення не дало. "Власне, український імпортер у нас один - "Ніко-Україна" (Mitsubishi), все решта - іноземні представництва. Вони готові працювати за європейськими правилами", - відзначає генеральний директор Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів Олег Назаренко.
Керівник відділу логістики і закупівель в Україні компанії Rehau Ірина Вуколова каже, що їх материнська компанія в Німеччині має такий сертифікат, тому отримання статусу УЕО - це скоріше іміджева подія. "Особливої необхідності в статусі немає. Ми підключені до міжнародної системи Atlas, де в режимі онлайн митниця бачить наші вантажі та їх пересування. Ми проходимо з питань анкети, і статус нам, наприклад, дає скорочення кількості перевірок. Але повної недоторканності у наших компаній немає", - резюмує Вуколова.