Міністерство вугільної промисловості та енергетики (Міненерговугілля) запропонувало продовжити дію в Україні стандарту палива Євро-3 до кінця 2015 р. Про це пише "Комерсант-Україна".
Так, вчора Міненерговугілля запропонувало уряду затвердити технічний регламент "Про вимоги до автомобільних бензинів, дизельного, суднового та котельного палива", який закріплює ряд істотних поблажок щодо якості для продавців палива. Зокрема, документ дозволяє до кінця 2015 р. продавати паливо, що відповідає стандарту Євро-3, і до 31 грудня 2017 р. - паливо марки Євро-4. У країнах Євросоюзу таке низькоякісне паливо вже заборонено. Документ не регламентує термін введення в Україні стандарту Євро-5. А для держрезерву можна буде закуповувати паливо гірше за Євро-3.
Стандарти Євро-4 і Євро-5 повинні були набути чинності ще в липні 2012 р. Три з шести українських НПЗ - Кременчуцький, Лисичанський і Одеський - вже провели необхідну модернізацію, щоб відповідати цим вимогам. Бензин такої якості імпортується з Литви, Болгарії, Румунії та Білорусі (продається в мережах "Окко", WOG, ТНК-ВР, "Лукойл" та інших). Раніше Кабмін за ініціативою Міненерговугілля вже продовжував використання старих стандартів до 1 липня 2013 р.
Член наглядової ради НАК "Нафтогаз України" Костянтин Бородін зазначає, що чергове перенесення вступу в силу більш високих стандартів необхідне для того, щоб не закривати державний Шебелинський газопереробний завод, на модернізацію якого у "Нафтогазу" немає коштів. Зараз завод переробляє близько 650 тис. т сировини на рік. Отримані на підприємстві нафтопродукти використовуються на бурових станціях, направляються в держрезерв і в незначному обсязі продаються на оптовому ринку.
"Зупинка цього підприємства вкрай небажана з урахуванням того, що отримуваний ним прибуток використовується для субсидування населення, яке споживає газ за ціною, що не покриває собівартість його видобутку", - зазначив Бородін. Крім цього, паливо стандарту Євро-3, за даними Міненерговугілля, виробляється також на Дрогобицькому та Надвірнянському НПЗ, що належать групі "Приват", оскільки власники так і не змогли їх модернізувати, а також імпортується з Росії.
Чергова ініціатива Міненерго суперечить оголошеному урядом курсу на поліпшення якості нафтопродуктів на ринку. Раніше прем'єр-міністр Микола Азаров доручив першому віце-прем'єру Сергію Арбузову та міністру доходів і зборів Олександру Клименку забезпечити належний контроль якості імпортних нафтопродуктів.
Втім, генеральний директор консалтингової компанії "А-95" Сергій Куюн вважає, що проблема не в тому, буде дозволено продаж низькоякісного палива чи ні. "Навіть низькі стандарти сьогодні не дотримуються, на заправках продається відверта "бодяга", - говорить експерт. - Замість того щоб перевіряти АЗС і наводити на них порядок, уряд наказує контролювати імпортерів, створюючи ще один важіль для тиску на бізнес".
Читайте також: Кабмін планує ввести щорічну квоту з імпорту нафтопродуктів близько 2 млн т бензину і 1,5 млн т дизпалива, - джерело