Міністерство економічного розвитку і торгівлі виступає проти введення мит на імпортні нафтопродукти, пише "Комерсант-Україна". Це випливає з наявного в розпорядженні видання листа Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі (МКМТ) при Кабміні, який був розісланий всім учасникам розслідування. У цьому документі, відправленому 21 жовтня, пропонується відстрочити розслідування на 45 днів, а також міститься рекомендація Мінекономрозвитку відмовитися від введення мита на імпорт нафтопродуктів.
Розслідування проводиться з січня цього року за ініціативою Міненерго та НПЗ. Компанії просять ввести мито для захисту внутрішнього ринку. За підсумками 10 місяців цього року вони виробили всього 6,9 млн т проти 9,4 млн т в минулому році. У компаніях пояснюють втрату ринку тим, що білоруські та російські НПЗ купують нафту без мита. А експортне мито на вироблені в цих країнах нафтопродукти нижче того, яке платять вітчизняні НПЗ. Через це з минулого року простоює Одеський НПЗ.
Проте в Мінекономрозвитку проти введення мит і стверджують, що українські НПЗ не виробляють нафтопродукти за стандартом "Євро-4" та "Євро-5". У висновках також сказано, що окремі заводи і їхні власники, зокрема Херсонський НПЗ, самі займалися імпортом палива і тому не можуть розраховувати на захист як виробники нафтопродуктів. Ще один аргумент Мінекономрозвитку - НПЗ продають паливо за нижчими, ніж у імпортерів, цінами.
У Міненерго коментувати лист відмовилися. Але високопоставлене джерело в департаменті нафтової, газової та нафтопереробної промисловості Міненерго назвав висновки Мінекономрозвитку безпідставними. "У наших НПЗ ціни дійсно нижчі, але Мінекономрозвитку забуло додати, що заводи змушені продавати паливо дешевше імпортного та через це вони почали працювати в збиток", - говорить співрозмовник видання. Херсонський НПЗ, за його словами, і зовсім не підписував звернення про початок розслідування, тому імпорт їм нафтопродуктів не повинен розглядатися як аргумент проти введення мита.
Віце-президент "ТНК-BP Коммерс" Олена Алексєєва каже, що Лисичанський НПЗ вже повністю перейшов на "Євро-4", а у вересні зробив пробну партію дизельного палива "Євро-5". "Ми готові і далі інвестувати в українську нафтопереробку, але необхідно розуміти, чи потрібні державі модернізовані українські НПЗ", - зазначила вона. Голова управління ТНК-ВР в Україні Дідьє Казимиро заявив, що за сприятливих ринкових умов компанія могла б завантажити НПЗ на 7,2 млн т і поставляти близько 4 млн т палива на рік на внутрішній ринок. Голова правління "Укртатнафти" Павло Овчаренко зазначає, що введення мит дозволить залучити до держбюджету додатково 450-500 млн дол. на рік. "Виходить, що Мінекономрозвитку просто не потрібні ці гроші, - обурюється він. - При цьому в країні не вистачає валюти, а ми постачаємо нею імпортерів нафтопродуктів".
Від офіційних коментарів у Мінекономрозвитку відмовилися. Але джерело видання в міністерстві зазначило, що Мінекономрозвитку всього лише висловило свою позицію. "Ми завжди з розумінням ставилися до питань наповнення бюджету. А заблокувати рішення про мита ми не можемо навіть технічно", - заявило джерело в Мінекономрозвитку.
До складу МКМТ, крім Мінекономрозвитку і Міненерго, входять представники СБУ, Держмитслужби, Мінагрополітики, Антимонопольного комітету, МЗС, Мінінфраструктури, Мін'юсту. Публічно свою позицію з питання введення мит поки висловлювало тільки Мінінфраструктури - Борис Колесніков підтримав цю ініціативу. Крім того, теоретично ініціативу може підтримати і АМКУ, вважає експерт UPECO Олександр Сіренко. "АМКУ, по суті, визнає, що надмірна залежність від імпорту пального призводить до зростання цін на нього і звинувачує імпортерів у надмірному зростанні цін на Аі-95", - говорить Сіренко.