Міністерство доходів і зборів України (Міндоходів) має намір остаточно ліквідувати схему ухилення від сплати акцизного збору з автотранспорту, коли машини ввозять в країну як вантажні, а потім переоформляють як пасажирські. Про це повідомляє "Комерсант-Україна".
Суть схеми полягає в тому, що автомобілі ввозять по товарній позиції 8704 (вантажний транспорт), яка не обкладається акцизним збором, з подальшим оформленням як пасажирського транспорту (8703). Якби транспорт спочатку ввозився з митного кодом 8703, то потрібно було б сплатити акциз у відповідності з діючою ставкою - від 0,03 євро до 3,81 євро за 1 куб. см об'єму двигунів (або 109 євро за 1 шт. електротранспорту).
Тому в Міндоходів пропонують ліквідувати цю схему, зобов'язавши власників транспортних засобів сплачувати повну ставку акцизного збору при переоформленні автомобілів. Про це сказано в проекті закону, оприлюдненому на сайті міністерства. Згідно з пояснювальною запискою, за підсумками 2011 р. в країну було ввезено майже 99 тис. транспортних засобів, оформлених за кодом 8704, з яких 32%, або 31,61 тис. шт., згодом були переоформлені як транспорт для перевезення пасажирів.
"Датою виникнення податкових зобов'язань у разі переобладнання непідакцизного транспорту в підакцизний легковик є дата закінчення переобладнання", - наголошується в документі. Довідку про сплату відповідного збору власники переобладнаного транспорту повинні надати в МВС. Впровадження цієї норми дозволить отримувати до держбюджету від акцизу до 300 млн грн на рік.
У асоціаціях автоперевізників визнають наявність проблеми переоформлення вантажного транспорту в пасажирський. "До такої практики вдаються нелегальні автоперевізники, закуповуючи вантажні Mercedes або Volkswagen", - каже президент Всеукраїнської асоціації автоперевізників народний депутат Ігор Шкіря (Партія регіонів). Водночас він зазначив, що ще не ознайомлений з законопроектом, тому не береться коментувати наслідки його прийняття. Від коментарів відмовилися і в Асоціації міжнародних автоперевізників.
Тим часом, за словами гендиректора Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів Олега Назаренка, така схема вже не використовується. "МВС посилило контроль над переобладнанням вантажного автотранспорту на пасажирський, стягуючи при такому переоформленні недоотриманий акцизний збір. Інша справа, що цей збір зараз регламентується тільки підзаконними актами, і теоретично така практика може бути оскаржена в суді", - пояснив Назаренко.
"З одного боку, така ініціатива правильна: збір має бути однаковим для всіх, інакше це призводить до корупції, в тому числі при переоформленні транспорту. З іншого боку - акцизний збір з автотранспорту використовується тільки в Україні. Цей збір досить високий, що і стимулює представників бізнесу до порушень", - упевнений експерт.