У "Нафтогаза" виникли складнощі з фінансуванням першого етапу модернізації газотранспортної системи (ГТС). Консорціум міжнародних банків переніс видачу кредиту на ці цілі як мінімум до осені. Тим часом у компанії заявили, що будуть фінансувати модернізацію за рахунок власних коштів. Хоча в Міненерго відзначають, що грошей немає навіть для розрахунків за імпортний газ, повідомляє "Комерсант-Україна".
Ще в 2009 році між Україною та ЄС була підписана так звана "Брюссельська декларація", якою передбачалося, що Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР), Світовий банк (СБ), Європейський інвестиційний банк (ЄІБ) і Міжнародна фінансова корпорація профінансують модернізацію української ГТС на суму 1,5-2 млрд дол. Однак реалізація цих планів була відкладена через затягування Києвом реформи газового сектора. У лютому цього року міністр енергетики та вугільної промисловості Юрій Бойко заявив, що "Нафтогаз" повинен у липні отримати від консорціуму ЄБРР, ЄІБ і СБ 308 млн дол. на проведення першого етапу реконструкції - модернізації магістрального газопроводу Уренгой-Помари-Ужгород. На початку червня єврокомісар з енергетичних питань Гюнтер Оттінгер заявив, що приїде в Україну для того, щоб в його присутності був зварений так званий "золотий стик" модернізованого газопроводу.
Вчора управління у зв'язках з громадськістю НАК "Нафтогаз України" поширило заяву про те, що компанія почне реконструкцію газопроводу Уренгой-Помари-Ужгород за рахунок власних коштів. В "Нафтогазі" відмовилися пояснити, у зв'язку з чим прийнято таке рішення. Але, як розповів провідний радник ЄБРР Антон Усов, питання виділення кредиту на реконструкцію газопроводу зараз відкладено. "Зараз структурами Єврокомісії проводиться аналіз виконання Україною закону про реформування ринку природного газу. Коли перевірка буде закінчена, залежно від її результатів ми зможемо повернутися до питання про виділення кредитів", - пояснив Усов.
У представництві Єврокомісії в Україні вчора підтвердили, що перевірка виконання Україною умов закону почалася і триватиме до кінця вересня. Питання про виділення кредитів може бути розглянуто лише після її завершення. "Головна претензія - всупереч прийнятому закону зі складу "Нафтогазу" до цих пір не виділені "Укртрансгаз" і "Укргазвидобування". Це ускладнює видачу кредитів", - заявило джерело, знайоме з ходом перевірки.
Зазначимо, складності у відносинах з банками у "Нафтогазу" виникли на тлі прохолодного ставлення ЄС до фінансування української ГТС. Глава East European Gas Analysis Михайло Корчемкін зазначає, що в лютому цього року в підсумковій резолюції "Енергетичного саміту ЄС" були схвалені плани фінансування так званого "Південного транспортного коридору" - будівництва трьох нових магістральних газопроводів (Poseidon, Transadriatic і Nabucco), а також СПГ -терміналів в Румунії та Хорватії. Пункт про фінансування української ГТС, незважаючи на наполегливе прохання України, в резолюцію не потрапив. "По суті Євросоюз свій вибір зробив - українські газопроводи не є для нього пріоритетними, - говорить Корчемкін. - Тому очікувати швидких і масштабних інвестицій від євробанків Україні не слід".
Офіційно в прес-службі Міненерго від коментарів відмовилися. Однак високопоставлене джерело в міністерстві говорить, що у "Нафтогазу" власних коштів практично немає. За його словами, цього року в модернізацію, ймовірно, буде інвестовано лише 700-800 млн грн. Нагадаємо, минулого року НАК інвестувала в модернізацію української ГТС 1,7 млрд грн, а цього року розраховувала вкласти 3,1 млрд грн. Виною всьому фінансові труднощі компанії. "У червні "Нафтогаз" звернувся в Міненерго і до Мінфіну, повідомивши, що за підсумками року не зможе розрахуватися з "Газпромом" за рахунок власних коштів і потребує додаткового фінансування за рахунок бюджету на суму більше 20,5 млрд грн", - повідомило джерело. У 2010 році збиток НАК досяг 21,5 млрд грн, а дефіцит фінансових ресурсів на початок року склав 60 млрд грн.
Модернізація газопроводу Уренгой-Помари-Ужгород зараз вкрай необхідна для України, зазначає аналітик ІК "Трійка Діалог" Валерій Нестеров. "У країнах Європи спостерігається безпрецедентне зростання споживання російського газу, і він буде продовжуватися", - відзначає він. У порівнянні з відповідним періодом минулого року в травні 2011 року "Укртрансгаз" на 30% збільшив транзит газу до країн Західної Європи. "Українська ГТС вже працює на межі своїх можливостей - вона завантажена по суті на 100%. Модернізація газопроводу Уренгой-Помари-Ужгород повинна була вирішити цю проблему і дозволити вже в наступному році збільшити обсяг транзиту на 10-12 млрд кубометрів, виручивши додатково до 200 млн дол. Тепер ці плани під питанням", - говорить начальник аналітичного відділу ІК "Брокеркредитсервіс" Максим Шеїн.
На думку члена комітету Верховної ради з ПЕК Олександра Гудими, проблеми з отриманням коштів від Єврокомісії підвищують шанси "Газпрому" на створення спільного підприємства на базі української ГТС. За словами глави російської компанії Олексія Міллера, це дозволить Україні отримати від Росії інвестиції на модернізацію трубопроводів, гарантії їх завантаження та паливо за європейською ціною із 40-відсотковою знижкою. У Міненерго зараз розглядають цю пропозицію. Нагадаємо, минулого тижня президент України Віктор Янукович заявив, що Україна планує спільна участь "Газпрому" і "Нафтогазу" в ряді проектів, у тому числі - в модернізації української ГТС.