Меткомбінати Яценюка просять ввести мораторій на зростання тарифів вантажних залізничних перевезень
Керівники підприємств гірничо-металургійного комплексу України звернулися до прем'єр-міністра Арсенія Яценюка з проханням ввести мораторій на підвищення залізничних вантажних тарифів до моменту стабілізації ситуації на зовнішніх ринках металу і залізорудної сировини. Відповідний документ був направлений главі уряду.
У зверненні говориться, що погіршення кон'юнктури на світових ринках сталі та залізорудної сировини, відсутність іноземного фінансування та логістичні проблеми, які викликані конфліктом на сході України, значно погіршили конкурентоспроможність українських металургів на традиційних ринках збуту. Це, згідно з документом, в подальшому може призвести до втрати цих ринків. Також зазначається, що виробництво сталі в Україні в 2015 році становило лише 70% від рівня 2013 року.
"На жаль, з-за подій на сході України, конкурентоспроможність українських металургів значно знизилася (скорочення поставок українського вугілля та металобрухту, додаткові витрати на доставку сировини з/до зони АТО). На сьогоднішній день витрати на залізничні перевезення вже становлять майже 10% від собівартості чавуну, і є однією з ключових статей витрат поряд з коксівним вугіллям і природним газом. Рівень залізничних тарифів безпосередньо впливає на конкурентоспроможність вітчизняних металургів. В таких умовах ми можемо або зробити все можливе для зниження собівартості і затрат, чи й надалі будемо змушені знижувати обсяги виробництва на металургійних підприємствах України. Це призведе до скорочення виробництва в усіх суміжних галузях (гірничодобувної, виробництві феросплавів і вогнетривів, транспорті та енергетиці), зменшення валютних надходжень в країну і податкових відрахувань у бюджети всіх рівнів", - сказано в документі.
Наголошується, що українські виробники значно програють ключових світових гравців на ринку морських поставок залізної руди, головним чином, в логістичних витратах.
"Так, наскрізні логістичні витрати австралійських виробників при поставках до китайського порту Qingdao на сьогоднішній день складають близько $9/т, бразильських - близько $12/т. У той же час наскрізні витрати виробників України становлять близько $22/т, причому велика частина витрат не є ринково регульованою і не може бути знижена внаслідок здешевлення вартості енергоресурсів або в результаті конкурентних переговорів (вартість доставки залізницею до глибоководного порту України становить майже $5/т, перевантаження - близько $5,5/т, сумарні портові збори для судна в/п 175 тис т в порту «Південний» - близько $3/т (для порівняння, в Бразилії - близько $0,5/т), витрат на проходження турецьких каналів і Суецького каналу - близько $2,8/т, портові збори в Китаї - близько $0.9/т. Таким чином у цих умовах незнижуваний рівень витрат на логістику становить $17,2/т, лише близько 20% витрат залежать від ринкової кон'юнктури", - сказано у зверненні.
Згідно з документом, у подальшому така ситуація призведе до неможливості утримувати зайняті позиції на зовнішніх ринках.
У документі також йдеться про те, що, на думку керівників підприємств ГМК, в поточних умовах рівень залізничних вантажних тарифів в Україні є достатнім для забезпечення беззбиткового функціонування залізниці.
"Також, враховуючи наявність цілої низки питань і проблем, що стоять перед підприємствами ГМК у цей складний для економіки України період і потребують однакового розуміння і спільного рішення в інтересах галузі, громад і держави в цілому, звертаємося до Вас з пропозицією створити постійну робочу групу, в яку увійдуть повноважні представники бізнесу, Міністерства економічного розвитку і торгівлі, Міністерства інфраструктури, Державної регуляторної служби Метою цієї групи повинно стати формування виваженої державної політики, спрямованої на створення передумов для відновлення промислового зростання і підтримки зайнятості", - наголошується в документі.