Об'єднання металургійних підприємств України "Металургпром" (Дніпропетровськ) і Федерація металургів України (ФМУ) закликають народних депутатів підтримати зареєстровані у Верховній Раді законопроекти про підвищення мита на експорт брухту чорних металів з EUR10/тонна до EUR35/тонна терміном на три роки, а також скасувати 5%-ве мито на імпорт цієї сировини. Відповідні листи голови "Металургпрому" Олександр Каленков і ФМУ Сергій Біленький 12 лютого поточного року направили на адресу парламентських комітетів з питань промислової політики і підприємництва, з питань податкової та митної політики, а також в комітет з питань економічної політики.
При цьому констатується, що в 2015 році спостерігався гострий дефіцит металобрухту: брак сировини на внутрішньому ринку склала 854,4 тис. тонн, або на 21,7% потреби метпідприємств. Залишки брухту на складах метпідприємств станом на 1 січня 2016 року становили близько 105 тис. тонн.
При цьому потреба метпідприємств в металобрухті в 2015р становила 3,929 млн тонн, в той час як фактичний обсяг поставок - 3,075 млн тонн. Причиною нестачі металобрухту, який спостерігається з початку минулого року, є експорт. Так, вивезення сировини з країни в 2015 році досяг 1,2 млн тонн, що є найбільшим показником за останні 10 років. Основними напрямками експорту стали Туреччина (77%) і Придністров'я (21%).
У листі наголошується, що за рахунок високомаржинального внутрішнього ринку і близькості до експортних ринків збуту (Туреччина), а також неринкових преференцій від уряду Придністров'я металурги цих країн можуть запропонувати більш високу ціну на брухт, ніж українські виробники. Можливості металургів ввозити брухт з-за кордону обмежені 5%-й імпортним митом в Україні та експортними митами в країнах - потенційних експортерів металобрухту.
Глави "Металургпрому" і ФМУ констатували, що в січні-2016 відбулося значне погіршення забезпечення металургів металобрухтом: поставки на підприємства склали близько 160 тис. тонн, що менше на 100 тис. тонн, або на 38%, ніж у грудні-2015. Або лише 55-60% від розрахункової потреби підприємств.
Як наслідок, запаси металобрухту на складах підприємств в січні скоротилися на 30 тис. тонн і в даний час складають близько 75 тис. тонн, тоді як на початку 2015 року запаси становили 235 тис. тонн. Дефіцит брухту зберігається через експортні поставки і неможливість імпорту цієї сировини, в цьому році ситуація стане критичною. Тому якщо раніше дискусія йшла про те, чи потрібно експортувати незатребуваний металургами залишок заготовленого брухту, то в цьому році будь експорт означатиме недоотримання сировини українськими заводами. У такій ситуації органи влади зіткнуться з вибором, що вигідніше для держави: експортувати сировину чи готову продукцію, вважають металурги.
При цьому глави "Металургпрому" і ФМУ підкреслюють, що при експорті металобрухту держава втрачає мільйони гривень податкових надходжень. Так, з тонни експортованого брухту держава отримує тільки приблизно 240 грн експортного мита, а з тонни брухту, переплавленого в сталь, держава отримує 2100 грн податків, тобто переробка брухту всередині країни дозволила б створити додаткові податки, які в 9 раз перевищують експортне мито.
До того ж, за даними металургів, бізнес по заготівлі та експорту металобрухту функціонує переважно в тіньовому режимі.
Враховуючи це, "Металургпром" і ФМУ заявили про підтримку законопроекту "Про внесення змін у деякі закони України щодо зменшення дефіциту брухту чорних металів на внутрішньому ринку з метою першочергового забезпечення потреб оборонної промисловості та відновлення об'єктів інфраструктури" №3868 від 2 лютого 2016г. щодо тимчасового, строком на 3 роки, введення експортного мита на відходи та брухт чорних металів в EUR35/тонна і припиненням на цей період обов'язкової державної реєстрації контрактів на експорт металобрухту для лібералізації зовнішньоекономічної діяльності.
Крім того, заявлено про підтримку законопроекту "Про внесення змін до закону України "Про Митний тариф України" щодо зменшення дефіциту брухту чорних металів на внутрішньому ринку з метою першочергового забезпечення потреб оборонної промисловості та відновлення об'єктів інфраструктури" №3873 від 2 лютого 2016г і введення нульової ставки ввізного мита на відходи та брухт чорних металів.
"Звертаємо увагу, що з метою забезпечення національної безпеки і стабільності роботи метпідприємств зазначені законопроекти мають розглядатися одночасно. Просимо врахувати позицію учасників металургійної галузі щодо актуальності та своєчасності зазначених законопроектів у рамках дій з підтримки вітчизняної металургійної галузі України, в тому числі, з метою підвищення обороноздатності держави та відновлення стратегічно важливою для країни інфраструктури", - резюмується в листі.