Рішення про ліквідацію ДК «Газ Україна» продиктовано необхідністю збереження керівних посад і часткового контролю фінансових потоків «Нафтогазу України» нинішнім менеджментом НАК. Таку думку висловив директор Інституту енергетичних досліджень Дмитро Марунич, коментуючи розпорядження Кабміну №733 від 3 серпня про приведення нормативно-правової бази ринку газу у відповідність до вимог Євросоюзу.
«Зокрема, «Нафтогаз» повинен бути розділений на юридично і фінансово незалежні компанії з видобутку, транспортування та реалізації газу. Першою жертвою реформи стане збутовий підрозділ «Нафтогазу» - ДК «Газ Україна». Вона буде ліквідована як самостійна юридична особа і у вигляді окремих підрозділів приєднана до «Нафтогазу». Велика частина співробітників «Газу України» піде під скорочення. Передача «Нафтогазу» повноважень з реалізації палива від «Газу України» дасть можливість менеджменту «Нафтогазу» зберегти окремі елементи контролю над газовим ринком країни», - нагадав експерт.
На його думку, паралельно з ліквідацією «Газу України», можна очікувати уходу в автономне плавання департаменту «Нафтогазу», який курирує міжнародні проекти компанії. «Інтереси до його можливої приватизації вже зараз озвучуються в стінах держхолдингу. Таким чином, нинішній менеджмент «Нафтогазу» спробує зберегти контроль над найпривабливішими підрозділами держкомпаніями в ході стартувала реформи», - підкреслив Марунич.
Він нагадав, що «Нафтогаз» і «Газ Україна» очолюють представники групи міністра енергоулепрома Юрія Бойко - Євген Бакулін та Едуард Швидкой, відповідно. «У той же час, контроль над двома іншими ключовими компаніями, які в даний час входять в структуру держхолдингу - ДК «Укргазвидобування» і ДК «Укртрансгаз» - здійснює група Дмитра Фірташа. Численні приклади свідчать, що група Фірташа лише формально підзвітна менеджменту «Нафтогазу» і реалізує цілком самостійну політику», - упевнений експерт.
Дмитро Марунич вважає, що обраний варіант реформи «Нафтогазу» повною мірою задовольняє інтереси групи Фірташа. «Він дозволить без формального контролю з боку «Нафтогазу» здійснювати розподіл фінансових потоків, у т.ч. впливати на освоєння європейських грошей, що виділяються на модернізацію ГТС України, а також претендувати на самостійну участь у різних міжнародних проектах», - зазначив експерт.
«Таким чином, старт реформи газового сектора означає початок відходу держави зі сфери торгівлі природним газом. Дана реформа здійснюється не з доброї волі української влади, а вимушено, під тиском європейських чиновників, які мають намір жорстко контролювати, на що витрачаються виділені ЄБРР І ЄІБ кошти», - сказав Марунич.
У той же час, за його словами, для платників податків трансформація «Нафтогазу» в рядову збутову газову компанію буде мати позитивний ефект. «Реформа зведе до мінімуму можливість реалізації сумнівних схем та зловживань з де-факто державними коштами, у чому неодноразово підозрювали керівників НАК», - резюмував Марунич.