Експерти прокоментували ініціативи "Укртатнафти" щодо імпорту нафтопродуктів
Ініціатива "Укртатнафти" щодо імпорту нафтопродуктів шляхом введення квот може призвести до зростання цін для всіх категорій споживачів, руйнування стійкої моделі забезпечення країни паливом, і не вирішить проблем нафтопереробної галузі. Таку думку висловили експерти "Консалтингової групи А-95" за результатами вивчення заяви "Укртатнафти" в Мінекономрозвитку з вимогою обмеження імпорт, починаючи з 1 травня 2018 року, передає Enkorr.
"Ініціатива обмеження імпорту – чергова спроба монополізувати ринок нафтопродуктів групою "Приват". Дестабілізація поставок в періоди збиральних і посівних, ріст цін і подальше виведення прибутку на офшорні юрисдикції – інших результатів цей проект не матиме", – заявив директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн.
"А-95" відзначають, що сама заява "Укртатнафти" містить "масу маніпуляцій" і не вказує справжні причини складної ситуації в українській нафтопереробці.
Зокрема, у своєму зверненні компанія не розглядає підсумки 2017 року, коли вона збільшила виробництво бензинів на 17,4%, а сумарно частка українських виробників перевищила 40% ринку. Випуск дизпалива на заводі виріс на 25% тис. т, частка ринку – до 12%.
Зазначаєтсья, що це сталося після переходу "Укртатнафти" і Шебелинського ГПЗ на випуск нафтопродуктів стандарту Євро-5, що дозволило їм збільшити переробку і почати продажі своїх палив за цінами імпорту – з максимальним серед усіх можливих напрямків.
"А-95" прогнозує, що в поточних ринкових умовах в 2018 р. частка бензинів українського виробництва перевищить 50% ринку.
"Головною проблемою українських НПЗ на ринку бензину є не імпорт, а падіння споживання більш ніж на на третину за останні чотири роки. Для нарощування продажів "Укртатнафті" необхідно змінити свою збутову політику, а не пробувати змінити ринок неринковими методами", – зазначає Сергій Куюн.
"А-95" поділяють стурбованість ситуацією в нафтопереробній галузі, але причиною цього вважають не імпортні поставки, а відсутність інвестицій у модернізацію НПЗ і, як наслідок, низьку ефективність переробки українських заводів.
"Група "Приват" контролює "Укртатнафту" з 2007 року і за цей час не побудувала жодної нової установки, обмежуючись перепрофілюванням і ремонтами існуючого обладнання. Зростання імпорту нафтопродуктів став наслідком, а не причиною занепаду галузі", – заявив директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн.
Він нагадав, що група "Приват" вже закрила два належать їй НПЗ в Дрогобичі та Надвірній з-за їх технологічної відсталості, після чого захопила більш сучасний НПЗ "Укртатнафта".
За даними видання, в кінці березня "Укртатнафта" звернулася в МЕРТ з вимогою квотувати імпорт бензину і ДТ починаючи з травня 2018 р.
Як відомо, в 2011-2012 рр. "Приват" спільно з ТНК-ВР ініціювали спеціальне розслідування проти імпорту нафтопродуктів з Білорусі з метою введення мита у розмірі 132 євро/т. Комісія Мінекономіки відмовила виробникам.