Квоти на імпорт нафтопродуктів можуть призвести до зростання цін і монополізації ринку, - експерти
Експерти прокоментували ініціативи "Укртатнафти" щодо імпорту нафтопродуктів
Ініціатива "Укртатнафти" щодо імпорту нафтопродуктів шляхом введення квот може призвести до зростання цін для всіх категорій споживачів, руйнування стійкої моделі забезпечення країни паливом, і не вирішить проблем нафтопереробної галузі. Таку думку висловили експерти "Консалтингової групи А-95" за результатами вивчення заяви "Укртатнафти" в Мінекономрозвитку з вимогою обмеження імпорт, починаючи з 1 травня 2018 року, передає Enkorr.
"Ініціатива обмеження імпорту – чергова спроба монополізувати ринок нафтопродуктів групою "Приват". Дестабілізація поставок в періоди збиральних і посівних, ріст цін і подальше виведення прибутку на офшорні юрисдикції – інших результатів цей проект не матиме", – заявив директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн.
"А-95" відзначають, що сама заява "Укртатнафти" містить "масу маніпуляцій" і не вказує справжні причини складної ситуації в українській нафтопереробці.
Зокрема, у своєму зверненні компанія не розглядає підсумки 2017 року, коли вона збільшила виробництво бензинів на 17,4%, а сумарно частка українських виробників перевищила 40% ринку. Випуск дизпалива на заводі виріс на 25% тис. т, частка ринку – до 12%.
Зазначаєтсья, що це сталося після переходу "Укртатнафти" і Шебелинського ГПЗ на випуск нафтопродуктів стандарту Євро-5, що дозволило їм збільшити переробку і почати продажі своїх палив за цінами імпорту – з максимальним серед усіх можливих напрямків.
"А-95" прогнозує, що в поточних ринкових умовах в 2018 р. частка бензинів українського виробництва перевищить 50% ринку.
"Головною проблемою українських НПЗ на ринку бензину є не імпорт, а падіння споживання більш ніж на на третину за останні чотири роки. Для нарощування продажів "Укртатнафті" необхідно змінити свою збутову політику, а не пробувати змінити ринок неринковими методами", – зазначає Сергій Куюн.
"А-95" поділяють стурбованість ситуацією в нафтопереробній галузі, але причиною цього вважають не імпортні поставки, а відсутність інвестицій у модернізацію НПЗ і, як наслідок, низьку ефективність переробки українських заводів.
"Група "Приват" контролює "Укртатнафту" з 2007 року і за цей час не побудувала жодної нової установки, обмежуючись перепрофілюванням і ремонтами існуючого обладнання. Зростання імпорту нафтопродуктів став наслідком, а не причиною занепаду галузі", – заявив директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн.
Він нагадав, що група "Приват" вже закрила два належать їй НПЗ в Дрогобичі та Надвірній з-за їх технологічної відсталості, після чого захопила більш сучасний НПЗ "Укртатнафта".
За даними видання, в кінці березня "Укртатнафта" звернулася в МЕРТ з вимогою квотувати імпорт бензину і ДТ починаючи з травня 2018 р.
Як відомо, в 2011-2012 рр. "Приват" спільно з ТНК-ВР ініціювали спеціальне розслідування проти імпорту нафтопродуктів з Білорусі з метою введення мита у розмірі 132 євро/т. Комісія Мінекономіки відмовила виробникам.