Напередодні укладання Державною адміністрацією залізничного транспорту України ("Укрзалізниці") найбільших в її історії контрактів на поставку 500 нових локомотивів, відразу кілька найбільших російських і українських банків виявили бажання брати участь у фінансуванні цих договорів. Про це повідомило джерело в одному з російських банків, що бере участь в переговорах з "Укрзалізницею".
Нагадаємо, 20 липня "Укрзалізниця" підписала меморандуми з українським заводом "Луганськтепловоз" (власник - "Трансмашхолдинг") і грузинським "Електровозобудуванням" на виробництво і поставку 292 і 141 вантажних локомотивів відповідно. Газета "Комерсант-Україна" оцінила можливий обсяг контрактів в 2,1 млрд дол. і висловила припущення, що кредитувати таку суму буде консорціум банків.
Велику зацікавленість до участі в програмі оновлення локомотивного парку проявила російська компанія "Сінара", яка найближчим часом проведе презентацію свого локомотива для віце-прем'єра-міністра, міністра інфраструктури Бориса Колесникова і керівництва "Укрзалізниці".
11 серпня український Кабінет міністрів затвердив п'ятирічну програму оновлення локомотивного парку "Укрзалізниці", виконавши завдання, поставлене раніше Президентом України Віктором Януковичем і віце-прем'єром України Борисом Колесніковим. Кабмін узгодив покупку понад 500 нових локомотивів за суму в 3,5 млрд доларів.
Серед російських банків, які ведуть переговори з Укрзалізницею про кредитування, джерело називає Ощадбанк, Внєшекономбанк, ВТБ Банк і низку європейських банків.
"Зараз переговори вийшли на фінальний етап. Укрзалізниця обговорює можливість отримання кредитів з річною ставкою в розмірі 14%", - повідомило джерело.
Днями "Укрзалізниця" оголосила про те, що всі поточні фінансові зобов'язання підприємства погашаються відповідно до графіка, і за перші вісім місяців цього року було виплачено близько 280 млн дол. за кредитами та облігаціями внутрішньої позики. Зокрема, практично повністю погашений кредит Deutsche Bank у розмірі 700 млн дол., який залучався для будівництва автомобільно-залізничного переходу через Дніпро в українській столиці (останні виплати повинні здійснитися у жовтні), а також кредит Barclays Bank у розмірі 350 млн доларів.
При запропонованому рівні прибутковості і при консорціумній формі кредитування даний фінансовий проект виглядає достатньо безпечним. Про це в коментарі РБК-Україна розповів керівник відділу аналітики інвестиційної компанії Foyil Securities Олексій Некраса.
Експерт відзначає, що інтерес найбільших російських банків до кредитування Укрзалізниці закономірний: "Російські банки самі по собі мають великі фінансові можливості, ніж українські. Також одним з виконавців за проектом є" Луганськтепловоз ", який належить російській компанії "Трансмашхолдинг", і російським банкам вигідно фінансувати розвиток своїх компаній, незалежно від того де вони знаходяться".
При цьому Некраса передбачає, що кредитувати придбання локомотивів буде не одна фінустанова, а консорціум банків: "З урахуванням значної суми передбачуваного кредитування можна прогнозувати, що, швидше за все, фінансування буде консорціумне, тобто буде мати місце пул банків-кредиторів".
Експерт допускає, що у фінансуванні "Укрзалізниці" могли б брати участь і великі українські держбанки - Укрексімбанк та Ощадбанк. "До цього їх може підштовхнути державна форма власності позичальника. Тим більше що Ощадбанк останнім часом активно кредитує енергогенеруючі компанії", - відзначає Олексій Некраса.
За словами експерта, передбачувана позичальником процентна ставка в 14% річних є досить привабливою для кредиторів, тому що покриває показник інфляції."Додатковим фактором інтересу є те, що "Укрзалізниця" належить державі, і навіть у разі складного фінансового становища позичальника влади знайдуть спосіб йому допомогти, щоб не підмочити свою репутацію", - додає Олексій Некраса.
З іншого боку, чергове збільшення боргового навантаження транспортного монополіста явно не позначиться позитивно на його фінансовому становищі, і вихід Олексій Некраса бачить в реструктуризації "Укрзалізниці": "Чим більше" Укрзалізниця "бере боргів, тим складніше залучати нові кредити й обслуговувати старі. Щоб у надалі нормально функціонувати і не випробовувати фінансових проблем, "Укрзалізницю" доведеться реструктуризувати, в тому числі якимось чином підвищувати прибутковість пасажирських перевезень. Цього можна домогтися підвищенням тарифів, регулюванням перевезень пільгових категорій пасажирів і т. д. Вантажні перевезення були і залишаються прибутковими для держкомпанії ", - зазначив експерт.