Боргова криза може залишити європейські компанії на поталу іноземним покупцям. Обвал котирувань і ослаблення євро роблять їх украй привабливим об'єктом для поглинання, стверджують аналітики. Апетит іноземним інвесторам може зіпсувати лише подальша ескалація кризи в зоні євро.
Обсяг угод злиття і поглинання у Європі, оголошених іноземцями, покаже відчутне зростання вже за підсумками цього року - їх кількість збільшиться на 58%, до 252 млрд євро, підрахувало агентство Bloomberg. Найбільшим покупцем стала американська Johnson & Johnson, що оголосила про придбання за 21,3 млрд дол швейцарського виробника медичної продукції Synthes. Активними також були і азіатські інвестори, які витратили на скупку європейських компаній 72 млрд дол - на 42% більше, ніж торік.
Проте в другій половині року обсяг операцій різко впав через ескалацію боргової кризи, що охопила Італію та Іспанію і наблизилася до «ядра» Європи. За даними Bloomberg, обсяг іноземних M&A в регіоні знизився в порівнянні з першим півріччям на 48%, до 86 млрд дол.. Reuters у свою чергу відзначає, що загальносвітова активність у сфері M&A в четвертому кварталі впала до мінімального з осені 2004 року рівня в 398 млрд євро.
Однак, не виключено, що криза в результаті може призвести до сплеску в сфері операцій M&A в Європі. Вже після розростання європейських проблем інтерес до придбань в регіоні висловлювали американська General Electric, китайська промислова корпорація HNA Group і власник одежного бренду Uniqlo японська Fast Retailing. «Основними передумовами до цього стали історично низька вартість акцій і відносна слабкість валюти», - заявив Bloomberg голова підрозділу Goldman Sachs з операцій M&A в регіоні Грегг Лемкау.
Акції компаній у Європі через кризу сильно подешевшали, і зараз індекс MSCI Europe торгується на рівні, лише в 10,4 рази перевищує прибуток 450 компаній, що входять до нього. У період з 1995 року вкрай рідко папери європейських корпорацій коштували так дешево. Крім того, за ті два роки, що Європа бореться з борговими проблемами, євро подешевшав до долара на 13%. Так само серйозно по відношенню до європейської валюти зміцнилася японська ієна.
Компаніям із США і Азії можуть бути цікаві технології європейців, а також їх бізнес на ринках, що розвиваються. Наприклад, європейці з 2000 року витратили на покупку компаній в Африці і на Близькому Сході 90 млрд дол - майже вдвічі більше, ніж їхні американські конкуренти. При цьому, за даними JP Morgan, на закордонних рахунках компаній із США накопичилося 368 млрд дол і вони готові витратити їх на викуп конкурентів, щоб уникнути сплати податків при репатруванні цих коштів.
Однак весь цей потенціал до бурхливої M&A-активності може залишитися не затребуваним, якщо європейські країни не покажуть, що вони в змозі впоратися з кризою. «Якщо ми побачимо хоча б стабілізацію в Європі - не обов'язково якийсь значний ріст, то я думаю, що угоди можуть укладатися за адекватними цінами», - цитує Reuters главу підрозділу Bank of America Merrill Lynch з глобальних M&A Стіва Бароноффа.